23. ledna 2012 16:30 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Z Prahy do Mnichova za 3 hodiny? Trať je prioritou

Nový železniční koridor do Chebu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nový železniční koridor do Chebu. | foto: České dráhy

PRAHA Železniční koridor Praha - Plzeň - Domažlice - Řezno - Mnichov je podle Evropské komise (EK), české i bavorské vlády, hospodářských komor a Plzeňského kraje jedna z priorit rozvoje mezinárodní železniční sítě.

Spolkové ministerstvo dopravy ale zatím akci nezařadilo do pětiletého plánu, což chce Bavorsko a Česko společně změnit. Plzeňský kraj dnes schválil Deklaraci o výstavbě železniční trati z Mnichova do Prahy, kterou sestavil s vládou Horní Falce.

Vedení regionů a zemští radové ji mají podepsat koncem ledna v německém Furth im Wald. Informoval o tom krajský radní pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD).

"V deklaraci žádají obě strany ministry dopravy ČR a Německa o prioritu a úsilí na přestavbě této trati. Tedy aby byla zařazena do sítě mezinárodních dálkových spojů a vybudována do roku 2020 v celé délce jako dvojkolejná a elektrifikovaná," dodal.

Zbytečný koridor do Chebu?

Němci prý považují trasu Plzeň - Mnichov za mnohem důležitější než III. koridor, tedy část z Plzně do Chebu, která byla letos dokončena. Do roku 2015 bude hotový úsek z Prahy do Plzně, kromě poslední etapy z Prahy do Berouna.

Díky rychlosti vlaků od 160 do 220 kilometrů za hodinu umožní cestu z Prahy do Mnichova za tři hodiny a devět minut, což by bylo zhruba o dvě hodiny kratší než po silnici. Trať Praha - Mnichov byla zařazena do sítě nejvýznamnějších železničních dopravních cest a pozemních komunikací v Evropě, uvedl Bauer.

Stavba, která by si na české straně, tedy od Plzně k hranici, vyžádala podle investičního záměru SŽDC 28 miliard Kč, by mohla být podle EK financována ze speciálního dotačního titulu na rozvoj mezinárodní dopravní sítě, který jde mimo národní programy.

Německé náklady budou nižší

Němci, jejichž investiční náklady jsou kvůli lepšímu stavu tratí podstatně nižší než na české straně, musejí hlavně vybudovat u Mnichova spojku na obří letiště a upravit část tratě na Řezno. Železnici na Mnichov by využívali hojně Češi, protože zájezdy přes německé cestovní kanceláře jsou často z Mnichova levnější.

"Všechny snahy zatím narážejí na spolkové ministerstvo dopravy," uvedl Bauer. Snahou ministerstva dopravy i regionů je přesunout větší část nákladní i osobní dopravy na železnici.

"V otázce pátého železničního koridoru, tedy propojení na Mnichov, jsme v součinnosti s německými partnery a už jsem o tom Plzeňský kraj informoval," uvedl před deseti dny v Plzni ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Pětašedesátikilometrová trať z Plzně do Domažlic funguje už 150 let, ale zatím jako jednokolejná a neelektrifikovaná. Její přestavba na dvojkolejnou a elektrifikovanou verzi by trvala tři až čtyři roky.

Pokud bude úsek Plzeň - Domažlice modernizován, byla by trať z Prahy na hranice podle šéfa SŽDC Plzeň Václava Šťastného nejrychlejší v Česku. Koridor je v územním plánu kraje.



Lidovky.cz, ČTK

Školní jídelny jsou zaostalé: Děti nedostávají dost jídla a živin, říká studie
Školní jídelny jsou zaostalé: Děti nedostávají dost jídla a živin, říká studie

Státní zdravotní ústav (SZÚ) informoval o tom, že stravování ve školách je zastaralé a skladba jídelníčku neodpovídá současnému způsobu života. Ze studií vyplývá, že ve školních jídelnách děti nedostávají stravu, která by odpovídala doporučení výživových hodnot a liší se i gramáž porcí. Proč tomu tak je?

Najdete na Lidovky.cz