4. června 2016 8:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Z Prazdroje je bohatá nevěsta. V souboji o něj se utká početná skupina zájemců

Plzeňské pivo. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Plzeňské pivo. | foto: Plzeňský PrazdrojLidovky.cz

PLZEŃ Bude to nejsledovanější pivovarnický byznys od dob, kdy před 17 lety banka Nomura prodala největšího českého výrobce Plzeňský Prazdroj koncernu SABMiller. O Prazdroj, který je teď kvůli fúzi dvou světových gigantů Anheuser Busch Inberv a SABMiller znovu na prodej, se utká zřejmě početná skupina zájemců.

O kvalitu plzeňského, které se stalo symbolem všech ležáků na světě, nemusí mít zdejší konzumenti obavy. Vyloučit už ale nelze, že nový majitel po svém příchodu uzavře některý z pivovarů ve skupině. Záleží na tom, kdo Prazdroj ovládne – zda někdo z pohledu českého trhu nový, nebo některý z nadnárodních koncernů, které už u nás působí.

Přijít může bohatý investiční fond. Nebo ve výsledku může český producent značek, jako je Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast nebo Kozel, skončit v rukou některého z dalších světových pivovarnických kolosů. Od Heinekenu (u nás značky Zlatopramen, Krušovice, Starobrno) nebo Molson Coors (Pivovary Staropramen) až po ty čínské – třeba tamní lídr China Resources Beer – nebo japonské, jako je Asahi.

SABMiller udělal do dnešního dne z pivovarů v Plzni, Nošovicích a Velkých Popovicích, kterým dohromady patří necelá polovina českého trhu s pivem, vysoce ziskový a akcionářům přínosný podnik.

Loni skupina, která i s licenční výrobou v Rusku prodala v Česku a v zahraničí deset milionů hektolitrů (dvě miliardy půllitrů) piv, vyplatila akcionáři dividendu 3,38 miliardy korun. V tom je i zisk za fiskální období končící 31. březnem 2015 ve výši 2,8 miliardy.

Prazdroj a s ním další pivovary v Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Slovensku musí AB Inbev po ovládnutí SABMilleru prodat kvůli hrozící dominanci na některých trzích. Ze stejného důvodu se chystá prodej koncernem SABMiller dosud ovládaného Peroni (Itálie) a Grolsche (Nizozemsko) do rukou japonského pivovaru Asahi.

O tom, že ve světě bude fúze AB Inbev – SABMiller znamenat rozsáhlé přesuny v rámci celého trhu, svědčí i to, že v Americe už ze stejných antimonopolních důvodů přechází tamní joint venture podnik Miller Coors (má v portfoliu i distribuci značky Plzeňský Prazdroj) plně pod konkurenční americko-kanadský koncern Molson Coors, kterému patří u nás značky Staropramen a Ostravar a který by se tak mohl dostat ve světě v některých oblastech na třetí místo – za Heineken.

U nás tak zásadní rošáda vlivem prodeje Prazdroje nehrozí. Pokud v první řadě koupí pivovary některý investiční fond, tedy nový hráč v Česku, nebude s antimonopolním řízením žádný problém. Po něm by však po čase mohl Prazdroj skončit v rukou některého z nadnárodních pivovarů.

Vyloučený není některý z asijských zájemců. V případě Asahi by bylo paradoxem, že konkurenční Staropramen už nyní vaří na Smíchově jeho značku Asahi – pro export do Evropy. A pro AB Inbev se zde zase vaří Stella Ar tois, určená výhradně pro český trh. Je to ukázka toho, že už dnes jsou globální konkurenti provázaní, a to i na českém trhu.

Plzeňský Prazdroj chce zdražením prémiových lahvových a plechovkových piv...

Úplně mimo hru není ani zmíněný Molson Coors. Dnes mu v Česku přes Pivovary Staropramen patří přibližně 16 procent trhu a k tomu by přibylo 45 procent podílu Plzeňského Prazdroje. Takové spojení by už musel antimonopolní úřad asi zvažovat.

Ekonom Tomáš Maier z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity v Praze mluví ve své analýze pro LN spíš o Heinekenu. Pokud by takový scénář nastal, došlo by na další redukci počtu průmyslových pivovarů. „Aktuálně totiž u nás mají obě společnosti shodně po třech pivovarech a jedna společnost by šest pivovarů nepochybně neprovozovala,“ uvedl Maier.

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)