Úterý 29. září 2020svátek má Michal 7 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

ŽABŽA: Dokonalý marketing

Třetí vytažený horník Juan Illanes | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Třetí vytažený horník Juan Illanes | foto: Reuters

Minulý týden přinesl po dlouhé době nemálo pozitivních informací. Jednou z těch nejradostnějších byla jistě zpráva o záchraně všech 33 chilských horníků, uvězněných pod zemí více než dva měsíce.

Nechme nyní stranou technickou stránku věci (která je sama o sobě obdivuhodná) a pojďme se podívat na aspekt, který možná netrénovanému oku unikl.

Každý z horníků byl pro okamžik výstupu na denní světlo vybaven speciálními brýlemi, které měly jeho zrak ochránit před prudkou změnou jasu a zabránit poškození oka. Možná jste si toho všimli, možná ne - každý pár těchto brýlí však na bočnici nesl zřetelné logo ve tvaru zploštělého písmene "O", neklamný to znak americké firmy Oakley. Podle vyjádření záchranářů se jednalo o dar. Nejspíše ano, nicméně jedny brýle tohoto typu stojí přibližně 500 dolarů a celý "dar" tak společnost přišel na necelých 17 000 dolarů.

Charita je pěkná věc, ale jen málokterá firma si nechá ujít takovou reklamní příležitost. Zejména v situaci, kdy první záběry všech akreditovaných kameramanů a fotografů míří na obličeje zachráněných. V takovém okamžiku si můžete být jisti, že loga vaší firmy si několik milionů lidí nepochybně všimne - hlavní televizní kanály navíc celou záchranu vysílaly živě, nemluvě o zpravodajských webových portálech.

Podle propočtů marketingových agentur se proto Oakley podařil kolosální sólokapr - odhadovaný ekvivalent nákladů na takto širokou "marketingovou kampaň" dosahuje částky téměř 45 milionů dolarů. Jinými slovy, investice 17 tisíc dolarů se firmě vrátila ve formě "bezplatné" reklamy v ceně 45 milionů. Každý vložený dolar se tedy násobil 2647krát. To není špatné, že? V byznysu stejně jako v kterékoli jiné činnosti platí, že "bojovat" se musí hlavně chytře.

O marketingu a jeho nástrojích si můžeme myslet cokoliv, přece jen se jedná o promyšlenou "manipulaci". V tomto případě však nezbývá než zatleskat, protože Oakley všem konkurentům parádně vypálil rybník.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...