Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

ŽABŽA: Dokonalý marketing

Ekonomika

  13:12
Minulý týden přinesl po dlouhé době nemálo pozitivních informací. Jednou z těch nejradostnějších byla jistě zpráva o záchraně všech 33 chilských horníků, uvězněných pod zemí více než dva měsíce.

Třetí vytažený horník Juan Illanes foto: Reuters

Nechme nyní stranou technickou stránku věci (která je sama o sobě obdivuhodná) a pojďme se podívat na aspekt, který možná netrénovanému oku unikl.

Každý z horníků byl pro okamžik výstupu na denní světlo vybaven speciálními brýlemi, které měly jeho zrak ochránit před prudkou změnou jasu a zabránit poškození oka. Možná jste si toho všimli, možná ne - každý pár těchto brýlí však na bočnici nesl zřetelné logo ve tvaru zploštělého písmene "O", neklamný to znak americké firmy Oakley. Podle vyjádření záchranářů se jednalo o dar. Nejspíše ano, nicméně jedny brýle tohoto typu stojí přibližně 500 dolarů a celý "dar" tak společnost přišel na necelých 17 000 dolarů.

Charita je pěkná věc, ale jen málokterá firma si nechá ujít takovou reklamní příležitost. Zejména v situaci, kdy první záběry všech akreditovaných kameramanů a fotografů míří na obličeje zachráněných. V takovém okamžiku si můžete být jisti, že loga vaší firmy si několik milionů lidí nepochybně všimne - hlavní televizní kanály navíc celou záchranu vysílaly živě, nemluvě o zpravodajských webových portálech.

Podle propočtů marketingových agentur se proto Oakley podařil kolosální sólokapr - odhadovaný ekvivalent nákladů na takto širokou "marketingovou kampaň" dosahuje částky téměř 45 milionů dolarů. Jinými slovy, investice 17 tisíc dolarů se firmě vrátila ve formě "bezplatné" reklamy v ceně 45 milionů. Každý vložený dolar se tedy násobil 2647krát. To není špatné, že? V byznysu stejně jako v kterékoli jiné činnosti platí, že "bojovat" se musí hlavně chytře.

O marketingu a jeho nástrojích si můžeme myslet cokoliv, přece jen se jedná o promyšlenou "manipulaci". V tomto případě však nezbývá než zatleskat, protože Oakley všem konkurentům parádně vypálil rybník.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.