27. října 2010 9:58 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

ŽABŽA: Průměrní Češi, kde jste?

Češi | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Češi | foto: Lidové noviny

V minulém týdnu jsme se v řádu dvou po sobě jdoucích dní dozvěděli dvě diametrálně odlišná tvrzení. To první nás informovalo, že podle průzkumu nejmenované agentury se Češi začali chovat "finančně odpovědně", nechtějí se zadlužit a na vánoční dárky se chystají vydat mnohem méně peněz než loni.

Podle tohoto průzkumu chce 28 procent respondentů vydat 3-5 tisíc korun, necelých 22 procent plánuje utratit 1-3 tisíce. Naopak částku 5-10 tisíc má v úmyslu vydat jen 17 procent dotazovaných.

Neuplynuly ani dva dny, objevil se konkurenční výzkum. Podle jeho závěrů se naopak "finančně omezit" na Vánoce chystá jen necelá pětina Čechů. Celých 62 procent respondentů chce utratit minimálně stejně jako v roce předchozím s tím, že průměrná útrata bude téměř 6300 korun. Hm... bavíme se vůbec o té samé zemi? Jak je možné, že 24. října se polovina republiky plánuje ve svých vánočních nákupech uskromnit, aby se již 26. října více jak 60 procent těch samých občanů rozhodlo utratit minimálně stejně jako loni?

Jak trefně poznamenal jeden můj známý - "výzkumy mínění se neprovádí, ale vyrábí". Malá změna v počtu dotazovaných, jejich struktuře či místě provádění výzkumu dokáže přinést diametrálně odlišné výsledky. Neméně důležitá je také osoba zadavatele - jiný zájem může mít úřad či nezisková organizace, úplně jiný pak komerční subjekt nebo banka.

Pokud zpráva o výsledcích výzkumu všechny tyto informace neobsahuje, respektive se k nim jako odběratel nemůžete dostat, jeho závěry vás mohou nechat úplně chladnými a je zbytečné se jimi zabývat. Nemají totiž vypovídací hodnotu ani toho papíru, na kterém byly vytištěné...

Petr Žabža, Senior makléř Patria Direct