11. října 2009 9:30 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Zájem o džíny Levi's se propadl

Džíny - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Džíny - ilustrační foto. | foto: Reprofoto

SAN FRANCISCO Jeden z největších světových výrobců džínového oblečení, americká společnost Levi Strauss & Co v noci na pátek oznámil, že se jeho čistý zisk ve třetím čtvrtletí propadl o 41 procent na 40,7 milionu dolarů (714 milionů korun). Tržby za tři měsíce do konce srpna proti stejnému období loňského roku klesly o šest procent na 1,04 miliardy dolarů.

Jedním z hlavních důvodů propadu celkových tržeb je slabý dolar a negativní vývoj jeho kurzu. Při konstantních směnných kurzech by se tržby snížily o dvě procenta. "Bylo to s ohledem na těžké podmínky na trhu po celém světě produktivní čtvrtletí," zhodnotil ekonomické výsledky prezident a generální ředitel společnosti John Anderson. Společnost přesto zůstává opatrná.

Stejně jako ostatní výrobci oděvů se však i Levi Strauss v uplynulých čtvrtletích potýkal s poklesem prodeje i zisku, protože spotřebitelé kvůli ekonomické recesi omezili své výdaje. V regionu Amerika klesly firmě ve třetím čtvrtletí tržby o 5 procent. Příčinu vidí firma v menším zájmu spotřebitelů o ležérní pánské kalhoty Dockers.

Propad tržeb v USA mohl být větší, ale kompenzovala ho rostoucí síť maloobchodních prodejen. Nejhorší výsledky přišly z Evropy, kde pod vlivem slabší ekonomiky a negativního vlivu změn kurzu dolaru utržil Levi Strauss meziročně o třináct procent méně.

Jediným regionem, který rostl, byla ve třetím čtvrtletí Asie a Tichomoří, kde se tržby zvýšily o dvě procenta, a to přesto, že Japonsko a další vyspělé trhy klesly. Pozitivním výsledkům pomohla především masivní reklamní kampaň a také otevření nových obchodů v Číně a v Indii.

Značku má zachránit manažer z Kodaku

Levi Strauss, který své zboží prodává především v obchodních domech, ale využívá i vlastní značkové obchody, i v době krize pokračuje v expanzi po celém světě.

Levi's v datech

Tradiční firma 1873 – Levi Strauss a nevadský krejčí Jacob Davis získávají americký patent na mužské pracovní kalhoty z modrého denimu s měděnými nýtky. Prazáklad levisek.

Současnost – firma prodává své výrobky ve 110 zemích. Má kolem 10 tisíc zaměstnanců, z toho asi 1010 v centrále v San Francisku.

Společnost není s výjimkou japonské pobočky Levi Strauss Japan K. K. obchodovatelná na burze a je stoprocentně vlastněna potomky zakladatele firmy Leviho Strausse.

Firma nicméně pravidelně zveřejňuje výsledky svého hospodaření, protože se veřejně obchoduje s jejími dluhopisy.

"Během posledních tří měsíců jsme dokončili dvě akvizice. Budeme koncentrovat naše investice do místních trhů, které nabízejí největší potenciál pro návratnost," řekl Anderson.

V srpnu proto firma jmenovala Jaimeho Cohena Szulce, bývalého provozního ředitele společnosti Kodak Eastman, prvním celosvětovým marketingovým ředitelem pro značku Levi's. Szulc, který se ujal funkce 31. srpna, sídlí v USA a je přímo podřízený generálnímu řediteli. Jeho úkolem bude koordinovat celosvětové marketingové aktivity a řídit budoucí růst.

Jednou z letošních akvizic je společnost DC Company, které byla hlavním partnerem Levi Strauss na trzích Evropy, Blízkého východu a části Asie v prodeji obuvi a doplňků. V červenci dále koupil 73 outletových obchodů Levi's a Dockers, které původně provozovala licenčně firma Anchor Blue Retail Group.

Firma se naopak snažila omezit své výdaje na reklamu, distribuci a další náklady. Také díky tomu klesl čistý dluh firmy na konci čtvrtletí na 1,7 miliardy dolarů z 1,8 miliardy před rokem, napsala agentura Reuters.

Najdete na Lidovky.cz