Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Zakázka snů: monopol pro Škodu v Plzni. Na 29 let

Tramvaj T15 Škoda ForCity. foto:  František Vlček, Lidové noviny

PRAHA - Plzeňské zastupitelstvo může v dubnu přiklepnout Škodě Transportation mimořádně výhodný byznys, který bude firmu živit tři desítky let. Jde o vybudování opravny Plzeňských městských dopravních podniků a o provádění údržby a oprav tramvají, trolejbusů a autobusů po dobu 29 let.
  12:00

Pokud Škoda Transportation zakázku získá, stane se pro Plzeň monopolním dodavatelem nejen pro servis, ale i pro dodávky nových tramvají. Město nebude moci třicet let kupovat vozidla od někoho jiného, protože žádná firma neposkytne dokumentaci potřebnou pro opravy svých vozidel konkurenci, tedy Škodě Transportation.

ČTĚTE TAKÉ:

Jaké ceny bude Plzeň platit za nové tramvaje a trolejbusy, to bude plně záviset jen na vůli Škody. Pro plzeňskou firmu tedy kontrakt nepředstavuje jen 13 miliard korun za opravy, ale hlavní další nevyčíslené miliardy za dodávky nových vozidel během třiceti let.

Projekt, který má být placený jako PPP čili v partnerství soukromých a veřejných financí, má několik nejasností. Zadavatel čili plzeňský dopravní podnik vypsal loni v červenci tendr na tuto zakázku ve výši 12,6 miliardy korun. Další tendr na tutéž zakázku vypsal loni v říjnu, ale už s částkou 13,64 miliardy korun.

Byznys Škody Transportation s městskými podniky - grafika

„K navýšení odhadu maximální ceny došlo dopočtem některých položek, například nájemného za užívání vozovny Slovany, která je a zůstane v majetku naší společnosti,“ vysvětluje nárůst cenyomiliardu korun generální ředitel PMDP Michal Kraus. Dopravní podnik tedy za pronájem své vozovny získá méně, než původně poradenská firma Deloitte Advisory předpokládala. Další položky, které představují zdražení zakázky o miliardu korun, neuvedl.

Proč byla veřejná zakázka zveřejněna dvakrát?

„Veřejná zakázka byla zadána v užším řízení. V prvním kole tedy proběhla kvalifikace uchazečů a v druhém kole obdrželi zadávací dokumentaci jen kvalifikovaní,“ uvedl ředitel. Kteří uchazeči byli vybráni, ředitel neuvedl. Svou účast LN potvrdily firmy Škoda Transportationa Metrostav.

Nové tramvaje Škoda, přezdívané Porsche, nevyhovují dopravcům.

Samotné druhé kolo bylo podivné, protože v oznámení, odeslaném 26. října, byl uveden termín pro otvírání nabídek o dva měsíce dřív, tedy 29. srpna. Termín samozřejmě nemohl být dodržen. Nakonec zůstala jediná nabídka Škody Transportation a s ní se představenstvo dopravního podniku seznámilo teprve včera.

Jakou cenu uchazeč nabídl za postavení opraven a jakou za údržbu, odmítl ředitel dopravního podniku sdělit. Stejně tak cenu zakázky tají ředitel Škody Transportation, který navíc vůbec nemluví o výstavbě. „Škoda Transportation bude subdodavatelsky provádět vybrané udržovací a servisní práce na vozidlech dopravního podniku Plzeň,“ uvedl pro LN generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

Vlastníkem je město

Stoprocentním vlastníkem dopravního podniku je město Plzeň. Dopravní podnik má na starosti náměstek primátora Miloslav Šimák (ČSSD), podle něhož je záměr výhodný. „Ve studii proveditelnosti je deklarována úspora zhruba deset procent v udržování a zhruba tři až pět procent v celkových pořizovacích nákladech,“ uvedl Šimák.
Strany ODS a ČSSD, které v Plzni vládnou, PPP projekt podporují. Opoziční TOP 09 je proti.

PSALI JSME:

„Viděli jsme jednu poměrně nekvalitní studii od Deloitte Advisory a podle ní je PPP projekt jen nepatrně levnější, o 1,5 až 2 procenta, než kdyby opravy vozidel zůstaly v režii dopravního podniku. Žádný jiný rozbor neexistuje, nevíme, jestli to je předražené, či ne. Škoda by měla převzít i více než dvě stovky zaměstnanců opraven, nikdo neví, jestli si je nechá i po dvou letech. My budeme trvat na důkladné analýze celého záměru,“ řekl LN Michal Vozobule (TOP 09), předseda kontrolního výboru města Plzně.

Tramvaj T15 Škoda ForCity.

Shodou okolností firma Deloitte Advisory, která stanovila ceny v plzeňském projektu, spočítala i výhodnost prodeje tramvajových dílen pražského dopravního podniku. Ten měl odprodejem dílen firmě Škoda Transportation ušetřit do roku 2020 osmdesát milionů korun. Za zařízení dílen v hodnotě 375 milionů korun ale měla Škoda Transportation podle dohody z loňského října zaplatit jen 238 milionů. Tedy o 137 milionů méně, což osmdesátimilionovou úsporu zpochybňuje. Loni v prosinci Rada hlavního města Prahy tuto transakci zastavila.