Čtvrtek 12. prosince 2019svátek má Simona 1 °C déšť se sněhem Předplatné LN
24. května 2018 16:03 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Zavedení GDPR vyjde české firmy na 25 miliard korun. Některé věří, že se nařízení vyhnou

Internetová bezpečnost – ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Internetová bezpečnost – ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Zavedení evropského nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), které začne platit od pátku, vyjde české firmy na 25 miliard korun. Většina firem však zaplatí do 50 tisíc korun. Naopak každá z více než pětiny velkých firem s více než 250 zaměstnanci na tato opatření vydala přes půl milionu korun. Vyplývá to z aktuálního šetření Hospodářské komory.

Pětina firem do deseti zaměstnanců také uvedla, že nemají s GDPR žádné výdaje, protože se na GDPR nijak zvlášť nepřipravovala. Tyto firmy buď věří, že se jich nová regulace nedotkne nebo spoléhají na to, že se důsledkům nějak vyhne.

Podnikatelé nejčastěji uváděli, že zavádění GDPR je pro ně administrativně náročné. Nejmenší problémy pak měli s povinnými organizačními změnami a nastavení smluvních vztahů s partnery a klienty.

Podle komory by podnikatelům jednoznačně pomohlo, kdyby jim stát průběžně sděloval, jaké nedostatky v rámci kontrol zjistil, a poskytl vzorové postupy, jak těmto nedostatkům předejít. „Díky jasným návodům a postupům od státu by byly omezeny variantní výklady a nejasnosti, které v současnosti panují,“ uvedl mluvčí komory Miroslav Diro. Do šetření mezi podnikateli se zapojilo 459 firem všech velikostí a napříč obory podnikání.

Výjimky v Česku zatím platit nebudou

Nová unijní pravidla ochrany osobních údajů (GDPR) nabudou 25. května účinnosti. Výjimky z těchto pravidel zatím v Česku platit nebudou, neboť na uzákonění jejich českých mantinelů v podobě zákona o zpracování osobních údajů se čeká.

GDPR (General Data Protection Regulation) má za cíl pomoci hájit práva občanů proti zneužívání jejich osobních dat. Týká se veřejných institucí i firem a společností, které nakládají s osobními údaji svých zákazníků či zaměstnanců. Například souhlas se zpracováním osobních údajů už nebude moci být zahrnut do obchodních podmínek. Kvůli novým pravidlům tak musí být obnovena většina databází s osobními daty, kterými disponují e-shopy, ale i lékaři, školy, zaměstnavatelé či společenství vlastníků.

GDPR rovněž zavádí právo „být zapomenut“, tedy právo na výmaz poskytnutých osobních údajů z marketingových databází. Firmy bez souhlasu klienta nebudou moci ani sledovat jeho chování na internetu nebo prodávat či poskytovat zjištěná data dál.

ČTK
Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Ranč Zorro pedofilního milionáře Jeffreyho Epsteina v poušti v Novém Mexiku,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Sexting | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Členové saudských speciálních sil během zásahu ve Velké mešitě v Mekce. (1979) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

OVĚŘENO: 5 tajemství Miss, jak si udržet krásnou pleť
OVĚŘENO: 5 tajemství Miss, jak si udržet krásnou pleť

Zimní počasí naši pleť neúměrně zatěžuje. Chlad a vítr ji poškozují a vysušují. Ztrácí tak důležité živiny, které je třeba doplňovat. Jak udržet pokožku zdravou a krásnou i v tomto nevlídném počasí? Své tipy prozradila Miss Face Czech Republic Nikola Uhlířová.