Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Zboží je drahé, protože český trh je příliš malý

Ilustrační foto

Ilustrační foto foto: Shutterstock

Rozhovor
V Česku fungují jako nadstandardní značky, které jsou v zahraničí průměrné. Přichází však doba, kdy lidé už nebudou ochotni přeplácet značky, které jinde seženou levněji, říká odborník na maloobchod ze společnosti Incoma GfK Zdeněk Skála.
  16:00

LN Dalo by se říct, že roste obliba nákupů v zahraničí?
Záleží na tom, co nakupujete. Trh není homogenní. Ale roste obliba nákupů přes internet, a to i na zahraničních serverech. Internet je nejen záležitostí ceny, ale i pohodlnosti.

Čtěte více:


LN Vyplatí se jet nakupovat třeba oblečení?
Vyplatí se to hlavně pro lidi s vyššími příjmy. U levnějšího oblečení na běžné nošení není zas až tak propastný rozdíl. Ale když sháníte třeba oblečení značky Hugo Boss, tak je určitě seženete výhodněji třeba ve Vídni.

LN Co je hlavním důvodem, že je tam levnější?
Tam je movitějších lidí více, prodá se více těchto věcí, takže tamní prodejci mohou jít s cenou dolů.

LN O Češích se říká, že jsou stále ochotní si připlácet za takzvanou značku. Jenže to, co zde koupíte dráž jako značkové oblečení, bývá v zahraničí často průměrné spotřební zboží.
Za značku se platí všude, ale v tomto případě funguje psychologie prodeje. V zahraničí jsou také drahé značky, ale u nás se neprodávají, protože by si je nikdo nekoupil. U nás se jako značkové prodává zboží, které je jinde naprostým standardem. V Česku však průměr hraje roli dražší značky a lidé jsou ochotni za to dát více peněz. Ale pořád to není tak jako na Slovensku.

LN Tam jsou lidé ještě ochotnější přeplácet značky?
Ano, Slováci mají větší tendenci připlatit si za značku, aby se, jak se říká, ukázali navenek. Na Slovensku má značka spíš význam pro společenský status, kdežto Češi spíš věří značkám jako známce kvality. Proto také na Slovensku víc fungují levné privátní značky u potravin, ale u dražšího spotřebního zboží jsou tam značky silnější než v Čechách.

LN Když si třeba koupíte mikinu Adidas v USA, dáte za ni i polovinu toho co u nás. Znamená to, že my Češi platíme také hlavně za značku?
Roli hraje obojí – jak psychologický efekt, kdy lidé chtějí značku a Adidas má u nás lepší zvuk než ve Spojených státech. Ale funguje zde i druhý faktor, že americký trh je tak obrovský a obchodníci mají tak velké obraty, že si mohou dovolit dát lepší cenu.

LN Jak je to s módními značkami jako Dolce&Gabana nebo Vuitton? Předpokládám, že zde funguje stejný princip.
Ano, trh je jednak malý, a jednak tu chybí kupní síla. Tyto značky nebudou ochotny jít dolů s cenou jen kvůli Čechům. To zde raději prodávat nebudou, aby si nezkazily jméno.

LN Změní se nějak tento trend, kdy u nás jsou lídry trhu, jinde průměrnými značkami?
Určitě. Jednak tím, že lidé si čím dál víc všímají, že v zahraničí stejnou věc seženou levněji. Za druhé lidé zbohatnou a začnou u nás fungovat stejné mechanismy jako na Západě. Přijdou sem dražší značky a ukážou nakupujícímu, že to, co považoval za nadprůměr, je vlastně průměr, a on přestane být ochotný za něj tolik platit.

LN V zahraničí je levnější nejen oblečení nebo drogerie, ale i jídlo. Proč?
Opět platí faktor velikosti trhu. A německé řetězce jsou hodně cenově orientované. Dovedou stlačit cenu níž než jejich české dcery, které mají horší vyjednávací podmínky. Nedosáhnou takového objemu, aby tak zapůsobily na dodavatele.