20. května 2012 12:59 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Bunda značky Kalašnikov? Známé jméno láká podnikavce

Kalašnikov, ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kalašnikov, ilustrační foto | foto: Reprofoto

MOSKVA Ruská zbrojovka Ižmaš, výrobce proslulých "automatů Kalašnikov", chce koupit práva využívat jméno konstruktéra i na další zboží, než jen na své zbraně. Znalci se přou, zda má Ižmaš šanci vkročit do šlépějí například italské zbrojovky Beretta, propůjčující své jméno i sportovním oděvům a módním doplňkům.

Ižmaš má zatím právo využívat jméno Kalašnikov a grafický symbol jen pro samu útočnou pušku, ale touží značku využít i pro oblečení a další zboží.

To by prý nemělo být žádnou lácí, ale symbolem výjimečného luxusu. Před měsícem byla zbrojovka nucena na sebe vyhlásit bankrot, a tak doufá, že "kalašnikov" v nové roli by firmu mohl ještě zachránit.

ČTĚTE TAKÉ:

"Nejprve by samozřejmě bylo nutné začít s výrobky, které bezprostředně souvisejí s profilem výrobce. Mohly by to být nože, mechanické pomůcky pro turistiku či oděvy pro mládež toužící po agresivním image. Lze také rozvíjet samu ideu Kalašnikova: jednoduchost, ale geniální jednoduchost," usoudil šéf specializované agentury Rusbrend Alexej Popovičev.

Vodka, hodinky i čínské hračky

Komerční přitažlivost jména geniálního konstruktéra už objevili výrobci ruské vodky, německých hodinek a deštníků či čínských hraček. I ruská automobilka AvtoVAZ před lety uvažovala o terénním voze "Kalašnikov", ale nápad nepřerostl stádium projektu.

To vše ale podle šéfa zbrojovky Maxima Kuzjuka jen svědčí o neefektivním využívání značky, žádající si péči profesionálů. Značku by podnik chtěl odkoupit od konstruktéra Michaila Kalašnikova a jeho příbuzných do konce léta. Nabídku však Kuzjuk blíže neupřesnil.

AK-47

Automatická puška AK-47 byla zařazena do sovětské výzbroje po druhé světové válce a i díky své odolnosti a prosté obsluze se stala jednou z nejrozšířenějších zbraní ve světě.

Medveděv a nový samopal Kalašnikov AK 12

Medveděv a nový samopal Kalašnikov AK 12

Původní předobraz byl sice časem modernizován a upravován, ale v zásadě se konstrukce oproti původnímu dílu nezměnila.

"Reálná hodnota značky Kalašnikov se nyní pohybuje okolo deseti miliard dolarů, ale potenciálně by mohla vzrůst na 100-150 miliard," usoudil Alexandr Jeremenko z firmy BrandLab.

Sama značka je však podle něj silně zranitelná, ostatně po světě koluje i nesčetné množství padělaných "kalašnikovů".

A vybudovat si pověst v jiných oborech by zase vyžadovalo velké investice do nových výrobků a jejich reklamy, jakož i čas.

Hlavní úskalí pro plány zbrojovky asi představuje skutečnost, že ruské ministerstvo obrany před časem odmítlo nakupovat další kalašnikovy: starých zbraní má totiž plné sklady, ale požaduje novou zbraň odpovídající požadavkům doby.

Reputace výrobce tím natolik silně utrpěla, že o synonymu luxusu prý nemůže být řečí, míní například analytik Ilja Kramnik. I další experti hledí na šance Ižmaše proniknout na trhy luxusního zboží spíše skepticky.

Lidovky.cz, ČTK