Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Bunda značky Kalašnikov? Známé jméno láká podnikavce

Ekonomika

  12:59
MOSKVA - Ruská zbrojovka Ižmaš, výrobce proslulých "automatů Kalašnikov", chce koupit práva využívat jméno konstruktéra i na další zboží, než jen na své zbraně. Znalci se přou, zda má Ižmaš šanci vkročit do šlépějí například italské zbrojovky Beretta, propůjčující své jméno i sportovním oděvům a módním doplňkům.
Kalašnikov, ilustrační foto

Kalašnikov, ilustrační foto foto: Reprofoto

Ižmaš má zatím právo využívat jméno Kalašnikov a grafický symbol jen pro samu útočnou pušku, ale touží značku využít i pro oblečení a další zboží.

To by prý nemělo být žádnou lácí, ale symbolem výjimečného luxusu. Před měsícem byla zbrojovka nucena na sebe vyhlásit bankrot, a tak doufá, že "kalašnikov" v nové roli by firmu mohl ještě zachránit.

ČTĚTE TAKÉ:

"Nejprve by samozřejmě bylo nutné začít s výrobky, které bezprostředně souvisejí s profilem výrobce. Mohly by to být nože, mechanické pomůcky pro turistiku či oděvy pro mládež toužící po agresivním image. Lze také rozvíjet samu ideu Kalašnikova: jednoduchost, ale geniální jednoduchost," usoudil šéf specializované agentury Rusbrend Alexej Popovičev.

Vodka, hodinky i čínské hračky

Komerční přitažlivost jména geniálního konstruktéra už objevili výrobci ruské vodky, německých hodinek a deštníků či čínských hraček. I ruská automobilka AvtoVAZ před lety uvažovala o terénním voze "Kalašnikov", ale nápad nepřerostl stádium projektu.

To vše ale podle šéfa zbrojovky Maxima Kuzjuka jen svědčí o neefektivním využívání značky, žádající si péči profesionálů. Značku by podnik chtěl odkoupit od konstruktéra Michaila Kalašnikova a jeho příbuzných do konce léta. Nabídku však Kuzjuk blíže neupřesnil.

AK-47

Automatická puška AK-47 byla zařazena do sovětské výzbroje po druhé světové válce a i díky své odolnosti a prosté obsluze se stala jednou z nejrozšířenějších zbraní ve světě.

Medveděv a nový samopal Kalašnikov AK 12

Původní předobraz byl sice časem modernizován a upravován, ale v zásadě se konstrukce oproti původnímu dílu nezměnila.

"Reálná hodnota značky Kalašnikov se nyní pohybuje okolo deseti miliard dolarů, ale potenciálně by mohla vzrůst na 100-150 miliard," usoudil Alexandr Jeremenko z firmy BrandLab.

Sama značka je však podle něj silně zranitelná, ostatně po světě koluje i nesčetné množství padělaných "kalašnikovů".

A vybudovat si pověst v jiných oborech by zase vyžadovalo velké investice do nových výrobků a jejich reklamy, jakož i čas.

Hlavní úskalí pro plány zbrojovky asi představuje skutečnost, že ruské ministerstvo obrany před časem odmítlo nakupovat další kalašnikovy: starých zbraní má totiž plné sklady, ale požaduje novou zbraň odpovídající požadavkům doby.

Reputace výrobce tím natolik silně utrpěla, že o synonymu luxusu prý nemůže být řečí, míní například analytik Ilja Kramnik. I další experti hledí na šance Ižmaše proniknout na trhy luxusního zboží spíše skepticky.

Autoři: ,

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...