Informaci o úpadku cestovní kanceláře potvrdila výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Kateřina Chaloupková. Podle ní má přibližně 1100 klientů uzavřené smlouvy na zájezdy a momentálně již neodletí.
„Ministerstvo 9. srpna 2024 obdrželo oznámení od pojišťovny Colonnade Insurance, S.A o vzniku pojistné události cestovní kanceláře FlyDovolená s.r.o. Jedná se o první úpadek cestovní kanceláře v tomto roce. Pro 200 jejích klientů pojišťovna ve spolupráci s asistenční službou zajišťuje návrat zpět do České republiky,“ sdělilo v pátek odpoledne ministerstvo pro místní rozvoj.
FlyDovolená měla od letošního dubna uzavřené pojištění s lucemburskou Colonnade Insurance platné do března 2025.
Někteří klienti, kteří se nacházejí v zahraničí, podle Chaloupkové telefonovali na sekretariát asociace a kupovali si zpáteční letenky domů. „Doporučující postup je, aby se ve chvíli, kdy nemají zajištěny služby v zájezdu (ubytování, letenka apod.), obrátili na pojišťovnu Colonnade, kde je CK pojištěna pro případ úpadku. Ta by se měla o klienty postarat,“ uvedla pro iDNES.cz Chaloupková.
Doplnila také, že pokud si lidé zajišťují dopravu sami, měli by si uchovat veškeré doklady s výdaji a ty si pak nárokovat po pojišťovně. Chaloupková dodala, že CK FlyDovolená nebyla členem AČCKA.
„Větřil jsem problém už včera, když mi delegát omylem zaslal jiné číslo rezervace transferu, než jsme měli v dokumentech. Obratem jsem mu volal a když jsem se napočtvrté dovolal, protože mi nezvedal telefon, tak mi delegát odmítl potvrdit transfer na letiště dřív, než dnes v 18:00. Jenže letadlo odlétá o půlnoci,“ říká klient cestovní kanceláře FlyDovolená Jan.G, který je už týden v Turecku s manželkou a nemocnou dcerou.
Informaci o krachu cestovky mu sdělil delegát telefonicky. Stroze prý oznámil, že cestovka zkrachovala a rodina si má sehnat transfer na letiště a letenku do Prahy. „Letenky pro rodinu přišly na 22 tisíc korun, transfer na letiště na dalších 100 eur,“ říká. Podle něj se na dovolené nachází dost lidí, kteří nemají peníze, protože si našetřili jen na dovolenou. „Teď řeší, jak se dostanou domů,“ dodal Jan G.
Klienti kanceláře, kteří se nyní nacházejí v zahraničí, se mohou obracet na asistenční službu Europ Assistance, jež jim pomůže se zajištěním případného náhradního ubytování a s návratem do ČR, řekla ČTK mluvčí Colonnade Veronika Honegrová. Také klienti, kteří zatím neodcestovali, se mohou na ni obrátit s dotazem k dalším postupu. „Bližší informace připravujeme a budou k dispozici na našich webových stránkách. V tomto okamžiku nemáme oficiální informaci od CK o vstupu do insolvenčního řízení,“ dodala.
Zájezdy cestovní kanceláře FlyDovolená prodávala cestovní agentura Invia. „Krach by se měl v tuto chvíli dotknout zhruba čtyř stovek klientů, kteří mají s cestovní kanceláří přes cestovní agenturu Invia zakoupený zájezd. Klienti obdrží své peníze za zrušené zájezdy od pojišťovny, u které má cestovní kancelář pojištění insolvence,“ řekla za cestovní agenturu Invia Kateřina Chalupová. V zahraničních destinacích se podle ní nachází několik desítek klientů.
„Cestovní kanceláře kromě zmíněné pojištění insolvence nadstandardně chrání ještě tzv. Garanční fond. Díky tomu finance vložené do rukou cestovní kanceláře pokrývá 100% ochrana pro případ úpadku. Aktuálně ale stále čekáme na oficiální oznámení insolvence od cestovní kanceláře či pojišťovny,“ doplnila Chalupová.
V samotné cestovní kanceláři nebral v pátek odpoledne nikdo telefon.