Kombi nižší střední třídy jsou kupodivu docela řídce obsazenou automobilovou kategorií. V Česku se takových modelů prodává jen osm. Nejpopulárnější volbou je Škoda Octavia, která vyniká parametrem nejsledovanějším: objemem kufru. Pokud však hledáte podobně velkého kombíka a také trochu zábavy za volantem, tohle by mohla být dobrá alternativa.
Ford Focus kombi jí vždycky byl. Jeho současná – třetí – generace podle mnohých již nejezdí tak dobře jako předchůdce, který byl navíc paradoxně objemnější než jeho o téměř devět centimetrů delší nástupce. Ten vyměnil praktické geometrické tvary za líbivě dramatické, řečí Fordu „kinetické“. S dojezdovou rezervou má zavazadlový prostor nového Focusu objem 476 l, dříve to bylo 482 litrů. Úbytek to ovšem není nijak zásadní, jako rodinné kombi dokáže Focus posloužit dobře, jeho kufr má navíc prakticky pravidelné tvary.
Pro rodinu je v něm prostoru dostatek, v rámci třídy řekněme slušný průměr.
Futuristický interiér je trochu matoucí – tlačítek je tu spousta a možná vám bude chvíli trvat, než se v nich zorientujete. Stejně jako v moderních mobilních telefonech, které si Ford vzal jako inspiraci při návrhu interiéru tohoto auta.
Ale až se rozjedete, nejspíš mu složitosti odpustíte. Ano, nový Focus již není tak skvělý řidičský nástroj jako dřív. První generaci nikdo dosud nepřekonal, pořád je to ale nejlépe jezdící kombi své třídy. Řízení už nedává tolik zpětné vazby jako dříve, ale je stále přesné i relativně komunikativní. Na brzdy se můžete spolehnout. Vyspělý podvozek dokáže být komfortní i mrštný a delší záď se projevila lepším rozložením hmotnosti vozu. Focus dokáže dobře kontrolovat svou karoserii a divoce rychlá jízda v něm je zábavná. Ne tolik jako u předchůdců, ale ve své třídě pořád vyniká.
Ford FocusRozměry: 4556x1823x1505 mm |
Zkoušené auto poháněl dvoulitrový turbodiesel s výkonem 140 koní a maximálním točivým momentem 320 Nm (stejným jako v Golfu nebo Octavii), spřažený se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Naftový motor je ve Focusu výborně odhlučněný a kultivovaný – stejně jako převodovka.
Pokud však chcete jet rychle, není tak rychlá jako dvojspojky koncernu VW a sekvenční řazení kolébkovým spínačem na řadicí páce funguje nepřirozeně. K nejlépe jezdícímu autu své třídy to nesedí. Ford Focus kombi zůstává ve své třídě nejlepším autem pro nadšené řidiče. Etalon, řekněme. Otupěl stejně jako jeho konkurenti a není tak jiskřivý, jak býval. Jenže ani Ford se prostě nemůže vyhnout dnešním trendům. Přizpůsobil se jim ale se ctí.