Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Francie a Británie volají po vyšetření skandálu Volkswagen na úrovni EU

USA

  10:44
PAŘÍŽ/CURYCH - Francie a Británie v úterý vyzvaly, aby se skandál kolem emisí automobilů německé skupiny Volkswagen vyšetřil na úrovni celé Evropské unie. Evropská komise (EK) ujistila, že je kvůli případu v kontaktu s firmou Volkswagen i s americkými úřady, podle ní je ale předčasné říci, zda je takové vyšetřování nutné i v celé unii.
Volkswagen

Volkswagen foto: Reuters

Vlastní vyšetřování vozů Volkswagen v úterý oznámilo Švýcarsko, Itálie a Jižní Korea, záležitostí se začalo zabývat i české ministerstvo dopravy.

Akcie Volkswagenu se propadly o 20 procent. Po skandálu s falšováním emisních údajů

„Musí se to udělat na evropské úrovni,“ řekl francouzský ministr financí Michel Sapin v rozhovoru na rozhlasové stanici Europe 1. „Jsme evropský trh a máme evropská pravidla,“ dodal. Britský ministr dopravy Patrick McLoughlin vyzval EK, aby začala neodkladně vyšetřovat problém měření emisí. Německá kancléřka Angela Merkelová vyzvala k plné transparentnosti a k rychlému objasnění celého případu.

Německo ministerstvo dopravy uvedlo, že pošle tento týden do Volkswagenu vyšetřovací komisi, která bude mluvit s výkonnými šéfy společnosti a vyžádá si příslušné dokumenty. „Naše komise bude zkoumat, zda vozy, o nichž se hovoří, byly vyráběny a testovány podle německých a evropských předpisů,“ sdělil ministr dopravy Alexander Dobrindt.

I starší fabie, octavie či superby měly motory, které uměly podvádět s emisemi

EK ale zatím jednoznačné stanovisko nemá. „Bereme tu záležitost velmi vážně,“ řekla mluvčí komise Lucia Caudetová. „Vyšetřuje se ve Volkswagenu, v USA a v Německu. Proto je předčasné se vyjadřovat k tomu, zda jsou nějaká konkrétní opatření nutná i v Evropě,“ sdělila. Vyzvala ale státy, aby přísně dohlédly na dodržování emisních předpisů u svých výrobců. To, že výrobci automobilů uvádějí u dieselových vozů nižší než skutečné emise zejména u toxických oxidů dusíku, se všeobecně ví a EK již kvůli tomu několik let pracuje na zlepšení testovacích postupů, zejména na jejich vyvedení z laboratoři do skutečného provozu.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že ve vozech s naftovými motory použil software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Volkswagen za to může dostat pokutu až 18 miliard dolarů (436 miliard Kč). Firma, která se v prvním pololetí stala největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý dieselové vozy vybavovala tímto zařízením asi sedm let.

Kontroly po celém světě

České ministerstvo dopravy v současnosti řeší, jak se k celé záležitosti postaví. „Ve středu během dopoledne budeme o této věci jednat,“ řekl ČTK Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva. Automobilka Škoda uvedla, že koncernovými motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí, vybavovala starší vozy, v současnosti už je ale v Evropě nepoužívá.

Volkswagen teď kvůli skandálu musí v USA svolat do servisů zhruba půl milionu aut, americké ministerstvo spravedlnosti podle médií dalo pokyn k zahájení trestního řízení v tomto případu. Volkswagen se k provinění přiznal a v úterý uvedl, že softwarem určeným k falšování testů emisí bylo na celém světě vybaveno asi 11 milionů aut.

Skandál se mezitím šíří po světě. Jižní Korea v úterý oznámila, že překontroluje emise tří modelů značek VW a Audi s naftovými motory, které se prodávají na tamním trhu. Švýcarský spolkový silniční úřad oznámil, že prošetřuje, zda stejný typ vozů s naftovými motory, který automobilka prodávala v USA, se neprodával i ve Švýcarsku. Italské ministerstvo dopravy oznámilo, že zahájí vlastní vyšetřování.

Automobilky propagují diesely jako „čistší“, protože mají o něco nižší emise netoxického oxidu uhličitého; jejich emise zdraví skutečně škodlivého oxidu dusičitého ale u těchto aut bývají podstatně vyšší než u benzinových aut, většinou jsou nad údaji, které automobilky předkládají, a často výrazně překračují stanovené limity. Je to přitom problém zvláště Evropy, kde se diesely podílejí na prodeji nových vozů více než 50 procenty, zatímco v USA jde o necelé jedno procento trhu, uvádí agentura Reuters a BBC.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...