Čtvrtek 29. září 2022, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Goodyear musí českému vynálezci zaplatit 1,6 miliardy korun. Firma si přivlastnila obchodní tajemství

Ekonomika

  11:43aktualizováno  13:16
Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun). Firma si podle amerického soudu přivlastnila jeho nápady ohledně samonafukovacích pneumatik.

Spor se týkal Hrabalových nápadů ohledně samonafukovacích pneumatik, uvedl specializovaný server Law360, který se věnuje obchodním sporům.

„Firma si podle soudu přivlastnila pět obchodních tajemství vynálezce a jeho společnosti Coda Development,“ sdělil jednatel společnosti Jan Martínek.

Devítičlenná porota v Ohiu rozhodla, že společnost Goodyear jednala se zlým úmyslem. Porota také rozhodla o pokutě pro Goodyear ve výši 62,1 milionu dolarů jako represivní náhradu škody a 2,8 milionu dolarů jako náhradu škody. Coda Development požadovala odškodnění ve výši 89 až 246 milionů dolarů.

Goodyear ohlásil pneumatiky s technologií Air Maintenance Control (AMT) v roce 2011. Tato technologie má zajistit automatické huštění kol, takže řidič už se nemusí starat o kontrolu tlaku v pneumatikách a jejich správné huštění. V každé pneumatice AMT má být integrována miniaturní pumpa, která bude uvnitř gumy udržovat předem zvolený tlak. K dofukování tak nejsou zapotřebí kompresory.

Jenže to už několik let na velmi podobném principu pracovala česká firma Coda Development pod názvem Self Inflating Tire. Podle tehdejšího vyjádření šéfa firmy a vynálezce Františka Hrabala vyvíjel Goodyear svůj systém sám, Coda koncernu žádnou licenci neposkytla.

Self Inflating Tire je pneumatika, která se za jízdy automaticky sama dofukuje na přednastavený tlak. Využívá k tomu principu peristaltické pumpy.

Goodyear i Coda viděly v systému automatického dofukování pneumatiky na zvolený tlak prakticky stejné výhody. Řidičům tak odpadá nepříliš oblíbená a často zanedbávaná činnost, systém udržování optimálního tlaku přinese zlepšení bezpečnosti provozu, uspoří palivo a sníží opotřebení pneumatik.

Český vynálezce postavil a ve fázi prototypu úspěšně otestoval speciální konstrukci pneumatiky, která se za jízdy sama dofukuje, v roce 2008. O Hrabalově vynálezu tehdy informoval iDNES.cz mezi prvními.

Samodohušťování pneumatik zvyšuje bezpečnost provozu, jelikož podhuštěná pneumatika je náchylnější k defektům. Podle testů je Hrabalovo řešení schopné asi jeden a půl kilometru dlouhou jízdou zajistit dohuštění typického měsíčního úniku vzduchu, který se pohybuje mezi 1–3 %.

„Celý samodohušťovací systém je natolik jednoduchý, že by neměl nijak výrazně zvednout výrobní cenu pneumatiky. A ani neklade žádné speciální nároky na technologii výroby,“ uváděl tvůrce v roce 2008, kdy se svým vynálezem pochlubil. Od té doby vzniklo několik prototypů, které se však nedostaly do fáze sériové výroby. Rozhovor se zástupcem Coda Development z roku 2008 čtěte zde.

Hrabalova právníčka Stacie R. Hartman během úvodní řeči u soudu uvedla, že její klient přišel s nápadem samonafukovací pneumatiky v roce 2001, když seděl na semaforu a všiml si, jak se pneumatika na autě před ním vyboulila. Dalších sedm let strávil prací na vylepšování svých nápadů.

Roky u soudu

Právní spor pražské firmy Coda Development s americkým výrobcem pneumatik Goodyear trvá několik let. Společnost Coda zažalovala firmu Goodyear a jejího někdejšího inženýra Roberta Benedicta v roce 2015.

Technologii Self Inflating Tire má Coda Development patentovanou na celém světě, včetně Spojených států od roku 2009. Společnost Goodyear sídlící v Ohiu svou Air Maintenance Technology (AMT) představila v roce 2012.

Česká firma uvedla, že se Hrabal v lednu a červnu 2009 setkal se zaměstnanci Goodyearu ohledně možnosti spolupráce a zavedení jeho nápadů do výroby.

František Hrabal pro server Bloomberg Law v roce 2019 uvedl, že jeho společnost sdílela důvěrné informace o samodofukovací technologii s automobilkou General Motors, která pak zprostředkovala setkání s firmou Goodyear.

Technologie samodofukovací pneumatiky v podání české firmy Coda Development

Americký výrobce pneumatik podepsal smlouvu o mlčenlivosti, podle níž mohl využít poznatky svých zaměstnanců pouze v případě, že by uzavřel partnerství s českou společností. To se ale nikdy neuskutečnilo.

Coda Development po měsících bez další odezvy od Goodyearu předpokládala, že americký výrobce pneumatik o spolupráci nestojí.

Benedict ale využil poznatků ze schůzek a začal je rozvíjet v naději, že to společnosti Goodyear v následujících letech přinese zisky v řádu stovek milionů dolarů, tvrdí společnost Coda. Goodyear podle ní také získal na základě Hrabalových nápadů dva patenty.

„Goodyear si podle žaloby už v prosinci 2009 podal žádost o patentovou ochranu ve Spojených státech a v roce 2011 získal na technologii samonafukovací pneumatiky patent (U.S. Patent No. 8 042 586),“ uvádí Bloomberg.

„Česká firma se tedy začala bránit právní cestou. Požaduje, aby byl Hrabal uveden jako vynálezce technologie a držitel patentu. Firma navíc požaduje od amerického výrobce pneumatik odškodnění za zneužití obchodního tajemství,“ doplnil Bloomberg v roce 2019.

Soudní spor nejčerstvějším rozhodnutím soud ještě neskončil. Společnost Coda soud požádala americkou soudkyni Saru Lioiovou, aby ke dvěma patentům bylo přiřazeno Hrabalovo jméno. Požádala také o vydání příkazu, který by společnosti Goodyear zakázal používat informace, které byly podle české firmy ukradeny.

V jádru procesu šlo podle právní zástupkyně firmy Coda o to, že „místní společnost vzala nápady malého člověka a prohlásila je za své“. Goodyear se hájil tím, že Hrabalovo obchodní tajemství bylo zveřejněno v žádostech o patent, veřejných prohlášeních a prezentacích.

Goodyear se brání, že Hrabalovy samonafukovací pneumatiky nefungovaly tak, jak tvůrce sliboval. „Inženýři a výrobci, včetně těch, kteří pro společnost pracovali, se neúspěšně pokoušeli zavést samonafukovací pneumatiky do výroby od roku 1899,“ uvedl podle law360 Calvin P. Griffith, právník společnosti Goodyear.

„Goodyear začal s testováním technologie AMT v roce 2014. Projekt podpořilo také americké ministerstvo energetiky,“ dodává magazín Euro.

Autoři: ,
Témata: Goodyear, Dolar

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu
Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu

V Česku proběhl rozsáhlý výzkum o digitální závislosti napříč populací. Jeho výsledky vás možná překvapí. Děti školou povinné totiž velkou část...

Mohlo by vás zajímat