Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ukrajinské kamiony už vadí i Slovákům. Kolony v polské blokádě se nekrátí

  22:13
Ani po týdnu protestů nepolevují fronty kamionů na hraničních přechodech z Polska na Ukrajinu. Kolony u přechodů Dorohusk-Jahodyn a Hrebenne-Rava Ruska mají místy až 25 kilometrů. Agentura Unian varuje, že k Polákům by se mohli přidat i nespokojení slovenští autodopravci, kde tamní Unie autodopravců Slovenska (UNAS) vyhrožuje zablokováním hraničních přechodů pro ukrajinské dopravce.
Ani po týdnu protestů nepolevují fronty kamionů na hraničních přechodech z...

Ani po týdnu protestů nepolevují fronty kamionů na hraničních přechodech z Polska na Ukrajinu. (10. listopadu 2023) | foto: Profimedia.cz

Podle vyjádření šéfa UNAS Stanislava Skaly ukrajinští dopravci nepotřebují k práci povolení a obírají o práci slovenské autodopravce, slovenská nákladní doprava je tak „na kolenou“ a ministerstvo dopravy v Bratislavě tyto problémy ignoruje.

Unian dodal, že byla během nedělní noci omezena nákladní doprava na východní hranici Slovenska. Kolony vznikaly nejen před hraničním přechodem Vyšné Nemecké, ale i v pohraničních oblastech.

Délky kolon kamionů se na polsko-ukrajinských hranicích podle agentury PAP v podstatě nezměnily od začátku protestů polských dopravců, ty vypukly před týdnem. Nespokojení autodopravci totiž zavedli protestní blokádu kvůli údajně nespravedlivé ukrajinské konkurenci.

„Kolony kamionů čekajících na hraničním přechodu Dorohusk končí v obci Stolpie, která se nachází přibližně 23 kilometrů od Dorohusku,“ řekla agentuře PAP mluvčí chelmské policie Ewa Czyžová.

Fronty se podle Czyžové mírně zkrátily, přesto na překročení hranice u Dorohusku čeká asi 1100 kamionů. Průměrná doba, kterou zde řidiči stráví, je 335 hodin, tedy prakticky 14 dní. Protest je ale klidný a nejsou hlášený žádné incidenty.

Před přechodem Hrebenne stojí asi 530 těžkotonážních vozidel a zdrží se v průměru 120 hodin, tedy pět dní. Kolona má asi 25 kilometrů, uvedla policejní mluvčí Malgorzata Pawlowská.

Polští dopravci zablokovali klíčové přechody s Ukrajinou, protože se snaží docílit toho, aby se Varšava vrátila k systému povinných povolení pro firmy z Ukrajiny s výjimkou těch, které převážejí humanitární a vojenskou pomoc nebo živá zvířata. Počty licencí mají být omezeny na stav před ruskou invazí na Ukrajinu.

Polsko-ukrajinské obchodní vztahy v posledních měsících zkomplikoval už spor o dovoz ukrajinského obilí a dalších zemědělských produktů.

Autoři: ,