Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Haló? Hovory vypadávají. Češi si volají jako o Vánocích a na kvalitě spojení je to často znát

ilustrační snímek foto: Shutterstock

PRAHA - Slyším každé druhé slovo. Nemůžu se dovolat. Podobné stesky zaznívají v těchto dnech často. Lidé si kvůli výjimečné situaci způsobené šířením koronaviru telefonují daleko více než obvykle.
  5:01

Internetový i telefonický provoz byl v době vyhlášení nouzového stavu o pětinu vyšší, uvádějí operátoři

Smršť hovorů přinesla technické potíže, které trápily zejména nejmenšího z operátorů, Vodafonu, což potvrzují i ohlasy čtenářů, kteří se ozvali na výzvu serveru Lidovky.cz. „Kapacita hovorů v rámci naší sítě je dostatečná, ale propojení s ostatními operátory vyžaduje navýšení kapacity, na kterém pracujeme,“ připustila mluvčí operátora Kateřina Šantorová.

nouzový stav v Česku

Od soboty 14. března začne platit přísnější režim na hranicích, kdy do České...
Obchodní dům Palladium v Praze. Na snímku je zavřené, jindy velmi...

Problém s kvalitou spojení podle ní vzniká v prostoru, který slouží k propojování hovorů se zákazníky konkurence. Tam v době telefonní špičky mezi devátou a jedenáctou dopoledne narazil Vodafone na strop své současné kapacity.

Babičce volat

Důvod je jasný: lidé ve výjimečné situaci daleko častěji telefonují. Ať už proto, že si sdělují novinky, radí se, nebo podle důrazných doporučení svým rodičům, babičkám či dědečkům raději volají, než aby je navštěvovali a vystavovali vyššímu riziku nákazy.

A je znát, že každá nová zásadní informace týkají se strategických opatření spustí vlny hovorů, které svou mohutností nemají obdoby. „Když vláda v úterý vyhlásila uzavření škol, zaznamenali jsme mezi desátou a jedenáctou dopoledne 2,6 milionu telefonních spojení. O Silvestru, kdy lidé nejvíce volají první hodinu po půlnoci, prošlo naší sítí 1,9#milionu hovorů,“ srovnala mluvčí Vodafonu Kateřina Šantorová.

‚ČR informuje‘. V oblastech postižených koronavirem je 205 tisíc Čechů, operátoři jim pošlou SMS

Ve čtvrtek po vyhlášení nouzového stavu lidé popadli telefony znovu – hovorů bylo o polovinu více, než bývá obvyklé. Ostatní mobilní operátoři, tedy O2 a T-Mobile, svorně tvrdí, že jich se nesnáze při telefonování nedotkly.

„Žádné problémy s hovory neevidujeme. V oblasti dat řešíme částečný výpadek v Praze, nicméně v takových případech jsme schopni zákazníkům jako záložní variantu nabídnout mobilní data zdarma,“ podotkla včera mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Lidé v Česku také v mnohem větší míře usedli k počítačům. Řadu z nich v týdnu trápily obtíže s připojením. Důvod je jednoduchý: děti jsou ze škol doma, surfují na internetu a stahují. Velké množství lidí se také přesunulo z#kanceláří ke svým domácím počítačům, odkud pracují. I to může někde tok dat zpomalit.

Internet na poslední míli

Podle sdružení NIX.cz, které spravuje páteřní infrastrukturu, se zvýšila spotřeba v tomto týdnu o čtvrtinu. V základní síti jako takové údajně problém není. „Pokud někteří uživatelé pozorují kolísání rychlosti internetu, bude to nejspíše přetížením takzvané poslední míle, která zajišťuje přípojku do domácnosti. Je třeba, aby tento problém řešili se svým poskytovatelem připojení,“ uvedl šéf sdružení Adam Golecký.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!