Internetový i telefonický provoz byl v době vyhlášení nouzového stavu o pětinu vyšší, uvádějí operátoři |
Smršť hovorů přinesla technické potíže, které trápily zejména nejmenšího z operátorů, Vodafonu, což potvrzují i ohlasy čtenářů, kteří se ozvali na výzvu serveru Lidovky.cz. „Kapacita hovorů v rámci naší sítě je dostatečná, ale propojení s ostatními operátory vyžaduje navýšení kapacity, na kterém pracujeme,“ připustila mluvčí operátora Kateřina Šantorová.
nouzový stav v Česku |
Problém s kvalitou spojení podle ní vzniká v prostoru, který slouží k propojování hovorů se zákazníky konkurence. Tam v době telefonní špičky mezi devátou a jedenáctou dopoledne narazil Vodafone na strop své současné kapacity.
Babičce volat
Důvod je jasný: lidé ve výjimečné situaci daleko častěji telefonují. Ať už proto, že si sdělují novinky, radí se, nebo podle důrazných doporučení svým rodičům, babičkám či dědečkům raději volají, než aby je navštěvovali a vystavovali vyššímu riziku nákazy.
A je znát, že každá nová zásadní informace týkají se strategických opatření spustí vlny hovorů, které svou mohutností nemají obdoby. „Když vláda v úterý vyhlásila uzavření škol, zaznamenali jsme mezi desátou a jedenáctou dopoledne 2,6 milionu telefonních spojení. O Silvestru, kdy lidé nejvíce volají první hodinu po půlnoci, prošlo naší sítí 1,9#milionu hovorů,“ srovnala mluvčí Vodafonu Kateřina Šantorová.
‚ČR informuje‘. V oblastech postižených koronavirem je 205 tisíc Čechů, operátoři jim pošlou SMS |
Ve čtvrtek po vyhlášení nouzového stavu lidé popadli telefony znovu – hovorů bylo o polovinu více, než bývá obvyklé. Ostatní mobilní operátoři, tedy O2 a T-Mobile, svorně tvrdí, že jich se nesnáze při telefonování nedotkly.
„Žádné problémy s hovory neevidujeme. V oblasti dat řešíme částečný výpadek v Praze, nicméně v takových případech jsme schopni zákazníkům jako záložní variantu nabídnout mobilní data zdarma,“ podotkla včera mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.
Lidé v Česku také v mnohem větší míře usedli k počítačům. Řadu z nich v týdnu trápily obtíže s připojením. Důvod je jednoduchý: děti jsou ze škol doma, surfují na internetu a stahují. Velké množství lidí se také přesunulo z#kanceláří ke svým domácím počítačům, odkud pracují. I to může někde tok dat zpomalit.
Internet na poslední míli
Podle sdružení NIX.cz, které spravuje páteřní infrastrukturu, se zvýšila spotřeba v tomto týdnu o čtvrtinu. V základní síti jako takové údajně problém není. „Pokud někteří uživatelé pozorují kolísání rychlosti internetu, bude to nejspíše přetížením takzvané poslední míle, která zajišťuje přípojku do domácnosti. Je třeba, aby tento problém řešili se svým poskytovatelem připojení,“ uvedl šéf sdružení Adam Golecký.