Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Hendikepovaní se protestem "rozloučili" s vlaky RegioJet

Ekonomika

  18:52aktualizováno  20:03
PRAHA - Hendikepovaní se dnes přišli symbolicky rozloučit s vlaky RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury. Společnost od listopadu zrušila objednávku plošin pro nakládání vozíčkářů do vlaku, místo toho nabízí, že bude cestující s postižením nakládat palubní personál ručně. Tento způsob připadá ale postiženým nedůstojný.

Protest občanského sdružení Asistence proti omezení v cestování handicapovaných ve vlacích společnosti RegioJet. foto: ČTK

Zkouška ručního nakládání postižených pasažérů se neobešla bez komplikací. Dvoučlenný tým stevardů musel požádat o pomoc přihlížející novináře a i poté bylo nutné cestující a vozík přenášet na místo ve vlaku odděleně. "U mě to šlo, ale ten vozík může být o hodně těžší a i klient může být mnohem těžší," řekla Tereza Doležalová, koordinátorka vzdělávání v Národní radě osob se zdravotním postižením, která posloužila jako figurantka. Kromě toho podle ní existuje řada lidí, které není kvůli jejich diagnóze možné jen tak přenášet a zaměstnanci dopravce nejsou na manipulaci s takto postiženými lidmi proškoleni.

Regiojet přestal nástupní plošiny objednávat kvůli ceně, které si za použití účtují České dráhy (více ZDE). Za jedno použití RegioJet platí 3600 až 7200 korun, řekl Jančura s tím, že jejich objednání je potřeba nahlásit den a půl předem. Povinnost cestujících se k cestě přihlásit s tímto předstihem od listopadu odpadá a cestující s postižením mohou požádat o přenesení do vlaku zaměstnance přímo na nástupišti.

České dráhy situaci zhoršují

Přístup Českých drah kritizovalo i sdružení. "To je samozřejmě ostuda. Plošina by měla být vybavením každého nástupiště a neměli by za to chtít ani korunu, maximálně nějaký manipulační poplatek ve výši 100 až 200 korun," uvedl Čipera. Tím, že Jančura objednávku plošin zrušil, přenesl ale tento problém na lidi s postižením a dal jim najevo, že o ně nestojí, protože jsou pro něj příliš nároční, dodal Čipera.

Protest občanského sdružení Asistence proti omezení v cestování handicapovaných ve vlacích společnosti RegioJet.

Cestování lidí s postižením není problém jednoho soukromého dopravce, upozornil Čipera. Obecně je pro ně obtížné cestovat ve vlacích a u autobusů je to téměř nemožné. Bezbariérové autobusy se sice na dálkových linkách postupně objevují, jsou ale stále spíše výjimkou, neboť jsou obecně o třetinu dražší než obyčejné autobusy.

Sdružení podle Čipery RegioJet rozezlil především způsobem, jakým omezení pro přepravu cestujících prezentoval. V prohlášení vyvěšeném na internetových stránkách uvedl, že lidé s postižením zdržují a že kvůli nim vznikají zpoždění vlaků a že jejich přeprava je drahá a přináší zvýšené administrativní nároky (více čtěte ZDE). To sice sdružení chápe, zároveň ale podle Čipery musí dopravci s cestováním hendikepovaných počítat a nemohou se tomu takovýmto způsobem vyhýbat.

Jezděte s konkurencí

Společnost před týdnem v tiskové zprávě cestujícím s postižením doporučila, aby na trase Praha - Ostrava jezdili raději s konkurenčními společnostmi s tím, že pro ně ve svých vlacích není schopná zajistit dostatečné pohodlí. Později ale vyjádření zmírnila a uvedla, že i dosud občas palubní personál vozíčkáře ve výjimečných příležitostech nakládal ručně a bude v tom pokračovat nadále. Podobným způsobem vozíčkáře nakládají i posádky žlutých autobusů Student Agency, které rovněž patří do skupiny brněnského podnikatele.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!