Internetoví prodejci by zase měli počítat s tím, že zákazníci pod vlivem otevřených kamenných obchodů či energetické krize budou utrácet méně. „V závěru roku se dá očekávat jen minimální růst obratu e-shopů,“ říká ředitel portálu Heureka.cz Jan Mayer.
V předvánočních nákupech letos nebude podle odhadů Heureky hrát akce Black Friday tak klíčovou roli jako v minulosti. „V celém regionu střední a východní Evropy vidíme, že vloni se strmý růst zájmu během Black Friday, vyjma trhů v Rumunsku a Maďarsku, prakticky nekonal. Lidé nákupy rozprostřeli do průběhu celého listopadu,“ uvedl Mayer.
Nedostatek čipů se podle Mayera už nyní projevuje v nabídce elektroniky, například u herních konzolí. Po celý rok byl podle něj také problém s dostupností grafických karet pro herní počítače, jejich ceny tak výrazně stouply. Potíže jsou podle něj ale třeba i v dostupnosti jízdních kol.
Ačkoliv Black Friday letos připadá na pátek 26. listopadu, některé e-shopy už akci zahájily, například Mall.cz zboží ve slevě nabízí už od 8. října. Některé snížení cen trvá jen několik hodin, jiné produkty nechává e-shop v akci delší dobu. Black Friday spustil dále třeba prodejce elektroniky Datart.
Nakupujete vánoční dárky v akci Black Friday?
Z hlediska obratů v první polovině letošního roku internetoví prodejci vlivem protiepidemických opatření podle Mayera zaznamenali meziroční růst o 32 procent. Následně se ale tento trend podle něj prakticky zastavil.
„V závěru roku čekáme podobná čísla jako v třetím čtvrtletí, tedy jen jednotky procent růstu obratu e-shopů nad loňským rokem. Vzhledem k tomu, že loňská sezona byla extrémní, i těch pár procent bude úspěch,“ dodal.
Naopak Asociace pro elektronickou komerci (APEK) předpovídá e-shopům bohaté Vánoce. Češi by v nich měli utratit nejméně 77 miliard korun. Loni v nich nakoupili zboží za 66 miliard korun, uvedl APEK dříve.