Přitom nápad a dobrý tip, co nakonec do svátečního papíru zabalit, je základem vánočních svátků bez stresu v obchodních centrech i trémy, co asi obdarovaný na dárek vybraný na poslední chvíli vůbec řekne.
Na vyřízení objednávky máme půl vteřiny, říká IT ředitel Alzy |
Vánoce v Česku patří k nejoblíbenějším svátkům, slaví je až 96 procent obyvatel a devět z deseti Čechů pravidelně dodržuje vánoční tradice jako sváteční večeři a zdobení domácnosti za poslechu vánočních koled. Letos Češi plánují utratit za svátky kolem deseti tisíc korun, což je ve srovnání s loňským rokem o pětinu více.
Pro děti drak či netopýr
Každoročně myslí Češi nejvíce na své děti, za něž jsou ochotni utratit nejvyšší částky z vánočního rozpočtu. Celkem 19 procent z nich uvádí, že za vánoční nadílku pro nejmenší členy rodiny chce utratit čtyři tisíce korun a víc.
Většina dětí najde pod stromečkem neoblíbené měkké dárky v podobě oblečení. Až 41 procent Čechů ale pro své ratolesti nakupuje v hračkářství, jež každoročně přicházejí s módními tipy do dětských pokojíčků. Nejžádanější jsou takzvané chytré hračky, jež může dítě interaktivně ovládat.
Letošním hitem je například Hatchimals, kropenaté vajíčko, v němž je ukryt plyšový dráček. Vejce je nutné zahrnout péčí, hladit je a komunikovat s ním. Až skořápka praskne, odhalí zpívající plyšovou hračku. Ta následně projde třemi životními fázemi. Když se vše naučí, je možné ji restartovat a vrátit do fáze čerstvě vylíhnutého mláděte. Vajíčko se ale již nikdy nezacelí.
Ze zvířecí říše je v regálech s hi-tech hračkami i něco pro chlapce. Mezi letošní trendy například patří netopýr Nocto. Jedná se o malého robota pro děti, přes jehož obrazovku a svítící oči si s ním lze interaktivně hrát.
Takzvané smart hračky se každý rok předhánějí ve své chytrosti, počtu tlačítek a funkcí. Tradiční hračky pro děti jsou ale stálicemi hračkářství i v roce 2017. „Pro holky zůstávají panenky a nejrůznější plyšoví mazlíčci, pro kluky samozřejmě autíčka,“ řekla LN Karolína Prýmková z pražského hračkářství Hamleys.
„Zaručenou volbou pro šikovné kluky i holky jsou stavebnice, a to především takové, které podněcující fantazii a jsou dětem tematicky blízké, jako například Playmobil pro malé hasiče a hasičky. Navíc prodeje tvořivých hraček podporuje i to, že se líbí nejen dětem, ale také rodičům,“ říká Prýmková.
Zkažené Vánoce? Rozvoz dárků ztěžuje nedostatek řidičů, e-shopy hledají lidi |
Starší děti, které jsou v době internetu již pravidelnými sledovateli videí youtuberů, si budou přát nejrůznější kreativní komplety. „U malých parádnic jsou oblíbené make-up sady s rtěnkou, lesky na rty, tvářenkou a očními stíny. Velký zájem očekáváme také o různé selfie sety jako selfie mikrofony nebo tyče pro natáčení se při tancování,“ sdělila LN Pavla Hobíková ze supermarketu Globus o vánočních přáních náctiletých.
„Děti rychleji dospívají a jejich zájmy se přesouvají do jiného produktového segmentu, jako je elektronika nebo jiné formy zábavy než hračky,“ dodala. Zájem kluků o autíčka tak sice neopadá, ale předpokládají, že budou mít něco navíc, například zanechávat barevnou stopu nebo originálně svítit.
Jak dětem, tak i partnerům dále Češi nakupují dárky v parfumeriích a drogeriích. Vánoční klasikou jsou knihy, elektronika, šperky, ale i doplňky do domácnosti.
Oproti životním partnerům a dětem myslíme méně často na starší členy rodiny. Dárek svým prarodičů do hodnoty 2000 korun pořídí aspoň 31 procent Čechů. Více ale myslí i na své tchyně a tchány, kterým něco zakoupí téměř polovina respondentů z výzkumu agentury Nielsen Admosphere pro společnost Profi Credit. Méně než prarodiče obdarovávají Češi své sestřenice a bratrance. Vánoční dárek jim nekoupí až 80 procent z nich.
Svátky ale nemusí zůstat jen u hmotných dárků. Dobrý pocit, že peníze nebyly jen tak utraceny za nepotřebnou věc, nabízí v Česku hned několik charit. Finanční obnos jim lze poslat nejen jako pouhý sváteční příspěvek, o jehož reálném použití se dárce již nic nedozví. V nabídce nadací lze vybírat i z adresných projektů, které podpoří konkrétní lidi v nouzi.
Dárek jako dobrý skutek
Například nejoblíbenějším nákupem v projektu Skutečný dárek neziskové organice Člověk v tísni je hejno dvaceti živých kuřat. „Celkově jsou dárky ze sekce obživa nejpopulárnější. Lidé rádi nakupují vše chlupaté, roztomilé, a navíc je to i vtipný dárek,“ řekla LN Blanka Valentová z nadace. Na druhém místě jsou sice školní potřeby, v jejich závěsu se ale nachází koza, kterou lze darovat za 900 korun.
Organizace projekt spustila v roce 2009. Za osm let fungování vydala 150 tisíc certifikátů v hodnotě 93 milionů korun. Většina, konkrétně 80 procent certifikátů, prodá pod vánoční stromky. Loni Člověk v tísni vydal 28 tisíc certifikátů v hodnotě přesahující 14 milionů korun.
Češi letos průměrně nakoupí šest vánočních dárků. Utratí za ně méně než 5 tisíc |
„Občas se stane, že obdarovaní namísto dárci omylem odpoví přímo nám. V jejich reakcích je často znát pobavení a většině z nich se dárce trefil do vkusu, neboť si takový dárek sami přáli,“ říká o reakcích lidí, jež dostanou kozu pro africkou rodinu, Valentová.
Dětský fond OSN naopak myslí více na zdravotní stav lidí v ohrožených oblastech. V jejich e-shopu lze zakoupit vybavení pro porodní asistentky, očkování proti obrně nebo tablety pro čištění vody. Obdarovanému pak stačí certifikát s popisem daru zabalit do pěkné obálky nebo jen zaslat informaci o investici jejich jménem do e-mailové schránky.
Ne každý se ale do vkusu svých blízkých trefí. Polovina obdarovaných v loňském průzkumu GfK uvedla, že nevhodný dárek pod stromečkem občas najde a většina z nich jej používá, i když se jim nelíbí. Jen zlomek se nechtěné věci po Vánocích zbaví. Dalším problémem je paměť: skoro každý třetí Čech udává, že zakoupené dárky pro své blízké objeví v nejrůznějších skrýších až po Vánocích.