130 let

ilustrační snímek | foto: Jakub Stadler., MAFRA

Doporučujeme

Hloučkování v obchodech končí. Personál by měl zákazníkům ‚aktivně bránit v porušování rozestupů‘

Ekonomika
  •   20:43
Jen značky na podlaze od pondělí nestačí. Podle ministerstva zdravotnictví provozovatelé prodejen mají aktivně bránit v porušování rozestupů. Kontrolovat to má hygiena.

Od pondělí by měli provozovatelé supermarketů a jakékoliv jiné maloobchodní prodejny aktivně bránit tomu, aby se zákazníci zdržovali v menších rozestupech než 1,5 metru. Takovou formulaci použilo ministerstvo zdravotnictví v přehledu opatření pro obchody a služby. Současně na jednoho zákazníka připadá deset metrů čtverečních.

Informační materiály na dobře viditelných místech tak nemusí stačit a provozovatel bude muset zapojit personál. „Směřuje to k tomu, aby provozovatel aktivně napomáhal, aby se například netvořila fronta v obchodě bez požadovaných rozestupů,“ sdělil serveru Lidovky.cz mluvčí ministerstva zdravotnictví Daniel Köppl. „V zásadě stačí ony tečky nebo proužky na podlaze pro frontu. Ale aktivně vyžadovat dodržování,“ popisuje.

Mnoho lidí vyrazilo převážně na nákupy oblečení.
Fronta před obchodem s oblečením ve Fashion Outlet Areně Štěrboholy.

Tiskové oddělení resortu zdravotnictví dodává, že pokud někdo tato pravidla nedodržuje i přes upozornění, provozovatel má právo takového zákazníka vykázat. „Při namátkových kontrolách také může být ze strany krajské hygienické stanice udělena zákazníkovi pokuta,“ tvrdí ministerstvo.

Rozestupy ale nemusí respektovat členové jedné domácnosti, což lze těžko ověřit. Přístup českých řetězců k jednotlivým opatřením se navíc často liší a zdaleka není jednotný.

Počítání košíků

„V zónách, kde dochází ke srocování zákazníků, například před pokladnami, máme povinný rozestup vyznačen samolepkami na podlaze. Aktivně čtyřikrát do hodiny apelujeme k dodržování rozestupů prostřednictvím Rádia Billa, před vstupem je vyvěšen informační plakát. Omezení jednoho zákazníka na deset metrů čtverečních řešíme počtem košíků nebo vozíků na prodejní ploše,“ popsala serveru Lidovky.cz Dana Bratánková, mluvčí řetězce Billa.

Například řetězec Penny Market má ve všech svých prodejnách nainstalovaná elektronická počitadla zákazníků. Při dosažní maximální povolené kapacity osob v dané prodejně bude pracovník ostrahy aktivně regulovat vstup dalších lidí do obchodu, uvedla společnost.

Naopak třeba Lidl ale počitadla nepoužívá. „Všechny zákazníky ohledně aktuálních nařízení informujeme ještě před vstupem a zároveň i uvnitř všech našich prodejen. Počet nakupujících pak zaměstnanci monitorují fyzicky, ve vybraných prodejnách prostřednictvím kamerového systému,“ popsal serveru Lidovky.cz opatření mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Fronty u vstupu

Zejména v období před Vánocemi může dojít k tomu, že se kapacita prodejen naplní a nově příchozí zákazníci budou muset vystát často dlouhou frontu. Švédský řetězec IKEA zapojí v takovém případě své zaměstnance.

„Aktuální množství lidí v našich obchodních domech průběžně monitoruje kamerový systém. Pokud by se kapacita naplnila, nebudou naši pracovníci dočasně vpouštět zákazníky dovnitř do té doby, než jiní zákazníci obchodní dům opustí,“ řekl serveru Lidovky.cz mluvčí řetězce Petr Šašek.

Také v restauracích platí, že zákazníci musí být usazení s odstupem alespoň 1,5 metru od sebe. S výjimkou zákazníků, kteří sedí u jednoho stolu, u něhož může sedět maximálně šest osob. Zároveň musí prokázat doklad o bezinfekčnosti. Od pondělí to bude doklad o ukončeném očkování nebo potvrzení o prodělaném covidu.

Autor: Lenka D. Jančarová
  • Vybrali jsme pro Vás