Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Hodně drsná dopravní kampaň

  19:50
PRAHA - Po silnici plné lidí jede auto, které náhle brzdí. Před malým chlapcem ale zastavit nestihne. Nabírá ho a mrští ho několik metrů před sebe. Obrazovka zčerná a objeví se nápis „Zpomal“. Tak vypadá jeden z klipů britské dopravní kampaně Think. A právě takové televizní spoty by se měly od září objevit i v Česku. Budou součástí největší dopravní reklamní kampaně za poslední roky.

Smrtelná nehoda (ilustrační foto) foto: ČTK

Ministerstvo dopravy vydá za televizní spoty, billboardy a internetové bannery 150 milionů korun. Největší množství peněz spolkne televize – spoty mají tvořit 70 % celé kampaně.
Televizní diváci je mají vídat tři roky. Nebude v nich žádný vtip, ale spíše strach. Klipy, které budou připomínat realistické záběry dopravních nehod, mají na lidi emotivně zapůsobit a odradit je od nebezpečného chování na silnicích.

Smrtelná srážka z blízka


„Chtěli jsme přijít s něčím novým. Inspirovali jsme se v západoevropských zemích, kde jsou televizní spoty zobrazující reálnou tvář nehody běžné. A hlavně je prokázáno, že mladé lidi, na které v klipech cílíme především, tato forma poutá více než klipy s vtipnou pointou,“ odůvodňuje formu nové kampaně Zuzana Ambrožová z oddělení Bezpečnosti silničního provozu ministerstva dopravy, známého pod zkratkou BESIP.

Co se stane když si nevezmete pásy


Kampaň se zaměří především na tři hlavní témata: rychlost a agresivní jízda, alkohol za volantem a zádržné systémy (tedy autosedačky a bezpečnostní pásy). Sledovat by ji měli především mladí lidé od 18 do 25 let, pro které je hlavně určena. Dalšími cílovými skupinami jsou motocyklisté, chodci a profesionální řidiči.

Srážka s motorkářem


V televizi se klipy objeví v září či v říjnu. Zhruba před týdnem totiž ministerstvo vybralo reklamní agenturu Euro RSCG, která kampaň vytvoří. „Nyní s agenturou dolaďujeme smluvní podmínky a řešíme s ní, jak přesně bude kampaň vypadat,“ říká Eva Jelínková, která má na ministerstvu kampaň na starosti. Dopravní experti snahu ministerstva chválí, kampaň se jim poměrně zamlouvá. „K něčemu to určitě pomůže. Musí to pomoci. Situace na silnicích se musí vylepšit,“ dodává Stanislav Huml, dopravní expert z firmy V. V. V. Expert.

Přidává se k němu i mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Pavel Kuchálik. „Každý čin, který upozorní na situaci na silnicích, je správný. Forma drastičtějších a naturálnějších záběrů je sice v Česku neobvyklá, ale musí se tu zkusit. I kdyby to stovku lidí šokovalo a jeden lidský život zachránilo, tak se to vyplatí,“ říká Kuchálik.

Reklamní odborníci jsou zdrženlivější. „Motiv strachu v těchto klipech může být velice kontraproduktivní. Sice zaujme pozornost, ale v okamžiku, kdy se to přežene, lidi na klip rádi zapomenou. Naše přirozená reakce na strach je ta, že buď ztuhneme, nebo utečeme. Když tedy člověk vidí něco, co nemůže nijak překonat, tak má snahu na to rychle zapomenout,“ vysvětluje reklamní expertka a psycholožka Jitka Vysekalová.
Autor: