Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Honda CR-Z: Docela zábavný hybrid, mít jen silnější motor

Ekonomika

  13:19
Hybridní pohon a radost z jízdy nikdy nešly dohromady. Honda teď postavila nový druh auta: kupé CR-Z, které má jako první hybrid manuální převodovku. A funguje to překvapivě dobře.

Honda CR-Z foto: Honda

Mnozí toto auto považují za pomyslného nástupce již dlouho nevyráběného malého kupé CR-X, což by naznačoval i název CR-Z.

Jenže tentokrát nejde o rychlou Hondu s charismatickým benzinovým motorem, který v nezvykle vysokých otáčkách servíruje výkon přesahující sto koní z litru objemu.

Honda CR-Z místo toho do značné míry vychází z líného hybridního liftbacku Insight. To nevzbuzuje moc velká očekávání. Její pohonné ústrojí však bylo náležitě upraveno. Místo benzinového čtyřválce o objemu 1,3 litru ji pohání větší patnáctistovka s výkonem 84 kW / 114 koní, spojená s elektromotorem uloženým mezi spalovacím agregátem a spojkou a přidávajícím dalších 10 kW / 14 koní.

Honda CR-Z

Ten čtyřválci pomáhá k lepší akceleraci a při klidné jízdě nebo brzdění naopak generuje elektrickou energii do nikl-metalhydridové baterie uložené pod dnem kufru, která jej pak živí.

Díky elektromotoru Honda CR-Z dodává maximum svého točivého momentu již v patnácti stech otáčkách. Jak to funguje v praxi?

Překvapivě dobře. Naděje vzbudí už usednutí do interiéru. Klesnete na sportovní sedačku a obklopí vás futuristický interiér, uspořádaný trochu jinak než v ostatních autech. Za chvíli si na to zvyknete. Vše důležité včetně ovládání klimatizace je co nejblíže volantu a dojem z tvrdých, ovšem perfektně lícujících plastů vylepšuje modré podsvícení přístrojů. Pak je třeba otočit klíčkem ve spínací skříňce a...

Honda CR-Z

Nic, jen zapnete elektriku. K nastartování se musí ještě zmáčknout startovací tlačítko. Možná to působí efektně, ale je to zbytečný úkon navíc.

Pak naskočí motor. Honda CR-Z je takzvaný "jemný" hybrid – neumí jezdit jen na elektrický pohon. Elektromotor tomu benzinovému pouze asistuje a startuje jej poté, když zastavíte třeba na semaforech a čtyřválec při čekání sám zhasne.

Hybridní systém pracuje ve třech režimech, přepínaných tlačítky vlevo od volantu. Ekonomickém pro co nejnižší spotřebu, normálním a sportovním.

Režimy se ohlásí barevným osvětlením otáčkoměru. Při úsporném režimu je zelené, v normálním se mění ze zelené na modrou podle toho, jak hospodárně jedete, a ve sportovním otáčkoměr zčervená. Ve dvou klidnějších modech Honda své řidiče motivuje také jakousi hrou na zahrádkáře.

Čím úsporněji pojedete, tím více kytiček vypěstujete na digitální zahrádce na displeji vedle otáčkoměru.

Při úsporném režimu je auto vysloveně líné, takže kytičky mohou hravějším povahám dodat alespoň trochu virtuální zábavy. V normálním modu už jede docela uspokojivě a sportovní režim vybudí elektromotor k plnému výkonu, zrychlí reakce auta na plyn a zostří řízení. Pak se CR-Z začne chovat i znít jako správná Honda s vysokootáčkovým motorem.

Honda CR-Z

To však neznamená, že by byla nějak zvlášť rychlá. Příhodnější slovo je "svižná".

Přesto dokáže pobavit. Má totiž skvělou šestistupňovou převodovku, přesné řízení, tuhou karoserii a schopný podvozek. Honda CR-Z ochotně reaguje na vaše podněty a ráda zatáčí. To jsou vlastnosti, které s hybridy dosud nemohly být spojovány. Výtečně funguje i na rozbitých silnicích a na dálnici je stabilní.

Hodnocení

Za volantem
***
Pro rodinu
*
Cena/hodnota
**
maximum je 5 *

Akorát s tou úsporností to není tak slavné. Honda udává kombinovanou spotřebu rovných pět litrů, ta však moc reálná není. Lze jí dosáhnout leda při rozvážné jízdě v koloně, realita se pohybuje spíš kolem sedmi litrů a při rychlé jízdě se přiblíží deseti. I tak ale patří tahle Honda mezi nejúspornější benzinová kupé.

Největším problémem CR-Z bude cena, v Česku tak sledovaná. Malé kupé, na jehož zadní sedačky se stěží vejdou malé děti, je docela drahé.

Se slušnou druhou verzí výbavy (té základní chybí samozřejmosti jako litá kola) vyjde na necelých 600 tisíc korun. Za ně lze pořídit například silnější verzi VWScirocco s výkonem 160 koní.

Holt hybridní systém něco stojí... Přesto by si Honda CR-Z zasloužila úspěch. Dokázala, že i s hybridním autem se lze pobavit. A je to originál.

Mít ještě tak silnější motor...

Technické parametry

  • Rozměry 4080x1740x1395
  • Zavazadlový prostor 233l
  • Hmotnost 1245kg
  • Motor záž. 4válec 1,5 l a elektromot.
  • Výkon 84 kW (114 k) + 10 kW (14 k)
  • Zrychlení 0–100 km/h 10,0 s
  • Nejvyšší rychlost 200km/h
  • Komb. spotřeba 5,0 l / 100km
  • Cena 569 000 Kč

Autoři:

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč