Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Hororová kontrolní zpráva o mýtném. Přečtěte si, za co platí ministerstvo

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Spíš než úřednický dokument připomíná zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu o vybírání elektronického mýtného horor. Upozorňuje na obrovské náklady systému a neefektivní výběr, přičemž ministerstvo dopravy alarmující zjištění nepopírá. Přečtěte si výběr těch nejpalčivějších problémů, které stojí stát desítky milionů.

Mýtná brána. foto: Lidové noviny

„Nový dodavatel mýtného systému by měl být určen ve standardním výběrovém řízení, při jehož přípravě se úřady musí poučit z chyb, které se staly při nastavení smlouvy s firmou Kapsch,“ sype si popel na hlavu ministerstvo, které otevřeně přiznává, že závěry kontroly nejsou žádným překvapením.

ČTĚTE TAKÉ:

Server Lidovky.cz přináší kontrolní zprávu v celém rozsahu. Už od úvodní části je přitom zřejmé, že příjemné čtení to rozhodně není. Stát podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu selhal téměř ve všech oblastech přípravy a realizace výběru elektronického mýtného. Přečtěte si ty nejsmutnější pasáže:

Náklady spolknou půlku vybraných peněz

V letech 2007 až 2011 se na mýtném vybralo 31,3 miliardy korun, ale náklady činily 15,6 miliardy. Výběr tak sice svůj účel splnil, ale stalo se tak za cenu vysokých investic a významného zvýšení ceny za užívání zpoplatněných komunikací.

Náklady dosáhly téměř 50 procent vybrané částky, zatímco u časových kuponů to bylo jen 7,4 procenta. Podle NKÚ si ministerstvo nestanovilo žádná kritéria pro hodnocení cílů výběru mýtného. „Ministerstvo sledovalo a vyhodnocovalo pouze inkaso mýtného. Náklady z pohledu jejich výše, předmětu a věcné opodstatněnosti nesledovalo,“ dočtete se ve zprávě.

Zdražení mýtného? Výhodné hlavně pro Kapsch

Dodavateli služeb – rakouské společnosti Kapsch – plyne ze smlouvy odměna za úspěšnost vybírání mýta nad 95 procent. V případě nižší úspěšnosti by Kapsch musel ušlé mýtné uhradit ze svého, taková situace ale nenastala. Místo toho Kapsch inkasuje polovinu z vybraného mýtného nad 95 procent všech transakcí zaznamenaných branami.

Kapsch: Výstavba byla drahá

Podle generálního ředitele společnosti Kapsch Karla Feixe výsledky šetření ovlivňují náklady, které bylo nutné vynaložit na stavbu mýtných bran a vybudování celého systému.

Podle původního kontraktu má Kapsch za desetiletou obsluhu systému získat 18,5 miliardy s tím, že stát za toto období vybere podle aktuálních odhadů 85 miliard korun. Podíl, který zaplatí společnosti Kapsch, se tím má snížit na 21 procent, dodal pro ČTK Feix.

Jelikož je úspěšnost téměř stoprocentní, Ředitelství silnic a dálnic vyplatilo dodavateli za 4 roky služby odměnu ve výši více než 755 milionů korun včetně DPH.

Za posudky úspěšnosti (které NKÚ nikdy neobdžel), zaplatilo ŘSD znalcům dalších víc jak 113 milionů.

Na zdražování cen mýtného také paradoxně vydělal místo státu Kapsch.

„Jak v roce 2011, tak v roce 2012 došlo k navýšení mýtného o 25 procent, což se však adekvátně nepromítlo do výběru mýtného, a dokonce přineslo i další navýšení nákladů na provoz systému," uvedl NKÚ.

Za platby kartou platí stát stamiliony na poplatcích

Mýtné je možno platit bezhotovostně, což využívá víc než půl milionu vozidel. Ministerstvo však s Kapschem uzavřelo smlouvu na registraci jen 87 500 vozidel odbavených platebními kartami. Všechny poplatky bance a za autorizaci a zpracování transakce navíc tak platí stát.

Za čtyři roky tak muselo ŘSD Kapschi zaplatit téměř půl miliardy, což ale nejsou všechny náklady za platbu kartou. Navíc muselo ředitelství také zaplatit posudky od znalců za 810 tisíc korun.

„Při obnově smluvního vztahu s generálním dodavatelem by mělo ŘSD zvážit úpravu všeobecných smluvních podmínek provozovatele elektronického mýtného tak, aby poplatky za použití platebních karet nešly k tíži ŘSD, respektive státu,“ radí NKÚ.

Efektivita vymáhání poplatků? 0,32 haléřů

Pochybení při vymáhání nezaplaceného mýtného vydají na dvě strany zprávy. Dva roky ŘSD neúčtovalo v přiměřené lhůtě dlužníkům mýtné ve výši 28,38 milionů korun a následně ani nevymáhalo nedoplatky. Soudně bylo vymáháno 2 138 případů nedoplatků ve výši 4,74 milionů, z nich však stát viděl jen 1,2 milionu.

Ředitelství silnic také uzavřelo s advokátní kanceláří smlouvu „o poskytování služeb spojených s evidencí a vymáháním nedoplatků na mýtném“, jejíž součástí je i bylo vytvoření programu v celkové hodnotě 39,5 milionu Kč bez DPH. Software zabezpečuje celý průběh vymáhání a evidence nedoplatků a zajišťuje tvorbu a odesílání dokumentů a také párování plateb.

Za právní služby platí ŘSD měsíční paušál 285 tisíc bez DPH plus hodinová odměna ve výši 3 500 a 2 500 korun bez DPH za každou započatou hodinu právní pomoci.

Jak vysoký je dosavadní účet, který ŘSD zaplatil? Přesně 56,88 milionů bez DPH. „Nákladová efektivnost vymáhání uniklého mýta a nedoplatků dosáhla 0,32 Kč, což znamená, že na jednu korunu vynaložených nákladů byl výnos 32 haléřů,“ konstatuje NKÚ.

Výčet neefektivnosti vybírání mýtného by mohl pokračovat ještě dál, přesvědčte se sami. Kompletní zprávu NKÚ najdete na konci článku.

Poučíme se z chyb, kaje se ministerstvo

Závěry Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) nejsou pro Ministerstvo dopravy překvapivé. Poukazují na problémy  vyplývající z původní smlouvy s firmou Kapsch, kterou uzavřel v roce 2006 ministr dopravy Milan Šimonovský.

Vzhledem k tomu, že zadávací dokumentace ke smlouvě byla vytvořena dříve než potřebná legislativa, dostal se stát později do situace, která pro něj v některých ohledech není výhodná.

V úvahu je ale třeba brát i to, že v prvních letech se do vysokých nákladů na mýtný systém promítly investice do jeho vybudování. V posledních dvou letech se podíl nákladů na výnosech snížil na zhruba 30 procent a celkové hodnocení lze provést až v roce 2016, kdy smlouva vyprší.  

Nový dodavatel mýtného systému by měl být určen ve standardním výběrovém řízení, při jehož přípravě se úřady musí poučit z chyb, které se staly při nastavení smlouvy s firmou Kapsch.

Autor: