Více než třetina kanceláří a agentur kontrolovaných loni porušila předpisy. Problémy byly hlavně ve vyřizování reklamací. Podnikatelům uložila ČOI 96 pokut bezmála za 1,9 milionu korun.
Během roku provedli inspektoři dohromady 276 kontrol cestovek a porušení předpisů zjistili v 99 případech, tedy v 35,9 procenta všech prověrek. Oproti roku 2013 se podíl chybujících firem téměř nezměnil. Předloni totiž činil 36,7 procenta.
PSALI JSME: |
Na reklamace připadla loni polovina chyb - firmy například klientům tvrdily, že reklamaci lze uplatnit jen do dvou týdnů místo zákonem stanovené měsíční lhůty. Dále některé cestovky klientům lhaly, že při objednávce pro manželský pár si musí cestovní pojištění koupit oba manželé.
Objevily se i dva případy diskriminace. V jednom firma sdělila zájemci, že zájezd je určen výhradně občanům jedné národnosti, a ve druhém byla účast omezena bez zdůvodnění věkem nad osmáct let.
Spokojenost? Kdepak, říká šéf ČOI
Nezapomeňte na cestovní pojištění
Cestovní pojištění si můžete sjednat i den před odjezdem online.
Porovnat nabídky Ve spolupráci s finance.iDNES.cz„I přes určitá zlepšení, která jsme v této oblasti zaznamenali, jako je například snížení poměru nekalých obchodních praktik nebo lepší kázeň v informování o cenách, nemohou být spotřebitelé se stavem služeb v cestovním ruchu zcela spokojeni,“ míní ředitel ČOI Mojmír Bezecný.
„Stále jsou spotřebitelé mylně informováni o svých právech při uplatnění reklamací a jejich vyřizování zůstává nadále slabinou řady cestovních kanceláří a agentur,“ doplnil.
Podle inspekce sice většina kontrolovaných zvládla požadavky nového občanského zákoníku, ale přetrvávají problémy s dodržováním zákona o ochraně spotřebitele.
„Proto budeme tuto činnost nadále kontrolovat, a to včetně prodeje zájezdů na internetu, kam se velká část nabídky cestovních kanceláří i agentur postupně přesouvá,“ uvedl šéf ČOI.