Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Hyundai se kvůli hluku nesmí rozšířit, ohroženo je tisíc pracovních míst

Ekonomika

  13:51
OSTRAVA - Krajský úřad v Ostravě zrušil nošovické automobilce Hyundai povolení ke stavbě druhé haly na výrobu převodovek. Rozhodnutí mělo řadu chyb. Agentura to zjistila z úřední desky úřadu. Zrušení povolení může zkomplikovat zahájení plné výroby automobilky v příštím roce, kdy plánuje rozjet třetí směnu a zaměstnat dalších 1000 lidí k současným 2600.

Továrna Hyundai foto: Reuters

Mluvčí nošovického závodu Petr Vaněk věří, že se firmě podaří nové povolení na stavbu převodovkárny za 3,5 miliardy korun získat a postavit halu včas.

Automobilka podle něho rozjede plnou výrobu podle plánu v průběhu příštího roku. Uvedl, že firma má kvůli možnému zpoždění výstavby haly náhradní řešení, že by převodovky několik týdnů dovážela z Koreje.

Původní územní rozhodnutí i stavební povolení, které vydal stavební úřad v Dobré, zrušil krajský úřad kvůli tomu, že bylo v rozporu s právními předpisy. Stavební úřad se podle něho například dostatečně nevypořádal s připomínkami lidí a sdružení ke stavbě nové haly. Proto musí vydat úplně nové rozhodnutí.

Probmémem je hluk a imise
Proti původnímu stavebnímu povolení se odvolalo občanské sdružení Střítěž - za zdravé životní prostředí a jedna rodina, která bydlí v blízkosti automobilky. Občanské sdružení upozorňovalo, že projekt na stavbu nové haly na výrobu převodovek neřeší možný nárůst kamionové dopravy.

Hyundai bude totiž polovinu vyrobených převodovek také dodávat do sesterského závodu Kia v Žilině. Automobilka v něm nenavrhla dostatečná kompenzační opatření, která by řešila nárůst dopravy na Slovensko, například dopravu po železnici. Rodina si stěžovala na nárůst hluku a imisí.

Bez nové haly to nepůjde
Vaněk uvedl, že rozjetí třetí směny je značně závislé na stavbě haly na převodovky. "Když zvýšíme produkci aut, tak potřebujeme více převodovek.

Bez převodovkárny to nepůjde," uvedl Vaněk. Věří, že by mohli začít stavět druhou halu na výrobu převodovek na jaře příštího roku. "Za půl roku by mohla být postavena. Ale nic to nemění na našem rozhodnutí rozjet příští rok třetí směnu," uvedl. Automobilka bude reagovat na aktuální stav výstavby nové haly. "Neexistuje, že by se hala nepodařila postavit. Pouze pokud by se zdržela, tak bychom v řádu týdnů dováželi převodovky z Koreje.

Třetí směnu v příštím roce každopádně rozjedeme," dodal.

Druhá hala zvýší produkci o 200.000 kusů
Druhá hala na výrobu převodovek umožní zvýšit jejich produkci ze současných 300.000 kusů na 500.000 za rok. Hyundai z ní chce dodávat část převodovek do nového závodu v Rusku, měsíčně 3500 kusů.

Zhruba 19.000 kusů bude Hyundai po dokončení druhé haly montovat pro svůj závod, a stejný počet pro žilinský závod Kia. Hyundai chce při plné výrobě produkovat v Nošovicích ročně 300.000 aut.

Celé stavební řízení musí začít znovu
Pracovnice stavebního úřadu v Dobré Zdeňka Sikorová agentuře řekla, že celé územní a stavební řízení musí začít znovu. Nové rozhodnutí může trvat minimálně téměř tři měsíce. "Je to složitější případ, protože je u něho zpracována EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, máme tady občanská sdružení, která vstupují s připomínkami do tohoto jednání," uvedla.

Nejdříve vyzve žadatele, tedy Hyundai, k odstranění nedostatků, které v dokumentaci byly. "Pokud je odstraní, tak bude probíhat úplně nové kolečko řízení jako na začátku, tedy jeho součástí bude veřejné projednání, vypořádání s připomínkami a vydání rozhodnutí," dodala. Letos by měl Hyundai v Nošovicích vyrobit kolem 180.000 aut, což je o 50 procent více než minulý rok.

Firma se letos dostala ze ztráty
V prvním pololetí firma vykázala zisk asi 400.000 milionů korun a dostala se z loňské ztráty. Do stavby závodu zatím investovala mateřská firma Hyundai Motor zhruba jednu miliardu eur (24,6 miliardy Kč).

V nošovickém závodě se vyrábějí čtyři modely - i30, i30cw kombi, ix20 a Kia Venga. Automobily dodává do více než 50 zemí, nejvíce do Německa a Velké Británie. V Česku prodává firma zhruba tři procenta vyrobených automobilů, jejich počet chce zvýšit.

Autoři: ,