„Naučili jsme se hodně o tom, jak vyjít vstříc zákazníkům,“ řekla pro Bloomberg Sara Del Fabbrová, zástupkyně maloobchodního ředitele společnosti Ingka, největšího franšízanta společnosti IKEA. „I když finanční prostředky rodin jsou menší, potřeby lidí jsou stejné a život doma je důležitý.“ Konkrétní plány ani časový harmonogram výstavby nových prodejen zatím neupřesnila.
IKEA začala menší formáty prodejen testovat ve městech Si-an a Šen-čen na začátku tohoto roku. Prodejna v Šen-čenu byla vytvořena podle konceptu „plánuj a objednávej“, který zákazníkům nabízí individuální poradenství při plánování složitějších objednávek. To se týká například kuchyní, které si zákazníci mohou naplánovat ještě předtím, než jim přijde domů nebo než si ji sami vyzvednou. Prodejna má 300 metrů čtverečních a je přibližně o desetinu menší než rozlehlé tradiční prodejny IKEA.
Zahraniční maloobchodníci jsou v Číně nyní pod velkým tlakem, protože spotřebitelé šetří, nábytku nepomáhá ani několik let trvající krize na trhu s nemovitostmi. Podle dat čínské federace stavebních materiálů celostátní tržby obchodů se stavebním materiálem a bytovým nábytkem klesly v prvních sedmi měsících letošního roku o 5,8 procenta.
Tvrdá konkurence
Růst společnosti IKEA v Číně se v posledních letech zpomalil, protože místní konkurenti, z nichž mnozí nabízejí služby přizpůsobení na míru a vybavení celých domů, prudce rostou. Mezi největší konkurenty švédského výrobce patří společnosti Red Star Macalline a Easyhome New Retail, které proti ní excelují v oblastech jako budování online přítomnosti a oslovení širšího okruhu zákazníků.
V Číně rychle expanduje i japonský maloobchodní prodejce nábytku Nitori, který nabízí širší sortiment výrobků. Hrozbu představuje také velké množství malých domácích prodejců nábytku poskytujících levné alternativy prostřednictvím platforem elektronického obchodu, jako je Pinduoduo společnosti PDD. „Čínský trh je skutečně prostor, kde panuje tvrdá konkurence,“ potvrdila pro Bloomberg Fabbrová z Ingka.
Přemýšlení v malém
Společnost IKEA vstoupila na čínský trh v roce 1998 a v zemi provozuje desítky prodejen nábytku. V roce 2023 oznámila, že v následujících třech letech investuje v Číně 6,3 miliardy jüanů (20,2 miliardy korun) do otevření nových prodejen a zlepšení logistiky, a přislíbila více než 650 milionů jüanů (2,1 miliardy korun) na to, aby do svých pevninských prodejen přinesla stovky levnějších výrobků.
Del Fabbrová uvedla, že společnost posílí svou digitální přítomnost v zemi, kde nakupování dominuje elektronické obchodování. IKEA má v současné době oficiální obchod na Tmall, dominantním internetovém tržišti společnosti Alibaba, a prodává prostřednictvím WeChatu společnosti Tencent a své vlastní aplikace.
Změny přicházejí v době, kdy gigant v oblasti nábytku připraveného k sestavení provádí změny i v jiných částech světa, protože spotřebitelé jsou stále citlivější na cenu. IKEA nyní hodlá snížit ceny klíčových výrobků prodávaných v Jižní Koreji o 10 až 20 procent a snížila ceny téměř tisíce výrobků v USA a stovek výrobků doma ve Švédsku. V některých evropských městech také zkouší online tržiště Ikea Preowned, kde zákazníci nakupují a prodávají již použité zboží vyrobené tímto prodejcem, uzavírá Bloomberg.