S omlazením Škody Superb se ukázalo, jak nadčasový vůz před více než třemi lety Jozef Kabaň vytvořil. Ve designovém týmu se totiž rozhodli, že jeho tehdejší práce nepotřebuje žádné zásadní zásahy a tak se z estetického hlediska spíše „retušovalo“.
Designové změny jsou opravdu drobné: nová je grafika všech svítilen, vpředu může mít zákazník nově na přání i Full LED matrixové světlomety, u kterých při rozsvíceném dálkovém světle jen chytrá elektronika vypínáním segmentů zajistí, že nejsou oslněna protijedoucí vozidla. Vzadu se zase objevily dynamické LED blinkry. Změnami prošel nárazník a výraznější je teď i maska chladiče. Mezi zadními světly najdeme chromovanou lištu a namísto loga automobilky je tu na víku zavazadlového prostoru nápis Škoda, který budou mít všechny modely české značky.
Elektrická Škoda Citigo zůstává jednoduchým městským vozem |
Interiér Superbu působí o něco hodnotněji, ale vystavována byla samozřejmě „vyšperkovaná“ provedení, kde se to považuje za téměř samozřejmé. Vnitřní prostor zůstal zachován beze změn, řidič se při jízdě může nově spoléhat na některé nové asistenční systémy. Je tu třeba prediktivní tempomat, který zná údaje o omezeních rychlosti z navigační mapy a umí tomu rychlost automaticky přizpůsobit. A další novinkou je asistent pro změnu jízdního pruhu.
Vrcholný Scout
Faceliftovaný Superb představovala Škoda v Bratislavě vlastně nadvakrát. Teprve krátce před hokejovým čtvrtfinále Česko – Německo byl totiž odhalen Superb Scout, který si automobilka nechala jako malé překvapení. Auto má o 15 mm zvýšenou světlou výšku, přibyly tu nové plasty a spojlery a stylovější je i interiér s novým luxusnějším dřevěným dekorem.
Musíme uznat, že to novince velmi sluší. Působí stále decentním, ale přesto trochu výraznějším dojmem, především nový spojler naspodu předního nárazníků dodává autu na dynamice. V provedení Scout se naplno ukazuje, jak velké auto Superb je, běžné verze trochu velikost maskují. Přitom vůz rozhodně nepůsobí přehnaně mohutně či „humpolácky“.
Automobilka předpokládá, že Scout si získá asi 10 % zákazníků modelové řady a to navzdory tomu, že to bude vlastně vrcholné provedení. K mání je totiž výhradně s nejvýkonnějšími pohonnými jednotkami, tedy dvoulitry TDI s výkonem 140 kW (190 koní) a TSI o výkonu 200 kW (272 koní). Samozřejmostí je automatická převodovka a pohon všech kol.
Hybrid má i drobné ústupky
Se scoutem a hybridem má navíc Superb šanci oslovit ještě další zákazníky a tak je možné, že jeho popularita poroste. Ostatně, že i tak zrál tento model jako víno dokazuje fakt, že loňský rok pro něj byl zatím prodejně nejúspěšnější. Scout a model iV, jak je plug-in hybridní provedení označováno, mají šanci čísla ještě navýšit.
Škoda vstoupila dvojicí modelů do elektrické éry. |
Ani Superb iV se na první pohled nijak zásadně od běžných modelů neliší, poznat ho lze kromě označení na zádi i podle speciálních aerodynamických litých kol a na masce chladiče lze odtušit oddělenou odklápěcí část, pod kterou se skrývá dobíjecí zásuvka.
V interiéru jsou změny kosmetické, na středovém tunelu přibylo tlačítko elektrického režimu a v palubním počítači je nově část, která řidiči ukazuje statistiky ekologické jízdy na elektřinu. Toť vlastně vše, Superb iV zůstává úplně normálním autem. A to je z uživatelského hlediska dobře.
Škodovce se podařilo minimalizovat i dopad přítomnosti baterií, které autu dávají čistě elektricky dojezd až 55 km, na praktičnost auta. Malé ústupky tu jsou, ale většinu uživatelů Superbu nejspíš trápit nebudou. Baterie jsou totiž pod podlahou zavazadlového prostoru, posunuté co nejvíc před zadní nápravu. Ubírají tak trochu místa v podlaze zavazadelníku, vidět to u vystavených aut bylo především u sedanu, kde je podlaha viditelně výš, než v běžném provedení. Pod podlahou v zadní části u nárazníku ale zůstává ještě prostor, kam se dají elegantně uklidit dobíjecí kabely, ty tak ve voze nikde nepřekáží.
U kombi je pak dopad na první pohled nulový: to v případě, že v autě využíváte dvojitou podlahu, která je ve standardní poloze v rovině s hranou nárazníku. Pod ní je opět u plug-in hybridu jen schránka na kabely, zatímco běžný model tu má další prostor pro náklad, ten ale v praxi nemusí být tak často využíván. Zavazadlový prostor stále zůstává veliký a praktický a to navzdory snížení objemu na 485 litrů u sedanu a 510 u kombi.