Oliviero Toscani se ve světě proslavil svými kontroverzními snímky a především reklamními kampaněmi pro oděvní firmu Benetton, které vyvolaly rozruch v Itálii i v dalších zemí světa. Ve své tvorbě se vždy snažil poukázat na problémy rasismu, diskriminace gayů a leseb, sociální vyloučení lidí s nemocí AIDS a další společenská tabu.
Častým terčem Toscaniho tvorby a ironie byly církve a monoteistická náboženství. V posledních letech však byl částí italské společnosti ostře kritizován za svou obhajobu podnikatele Luciana Benettona po pádu janovského Morandiho mostu, kterou spravovala jedna z firem z ekonomického impéria rodiny Benettonů.
V rozhovoru s deníkem Corriere della Sera Toscani řekl, že mu byla před rokem diagnostikovaná amyloidóza. „Fakticky se proteiny ukládají v životně důležitých částech a blokují tělo. A na to se umírá,“ uvedl fotograf. Dodal, že neví, kolik času mu zbývá. „Zhubl jsem za jeden rok 40 kilo,“ uvedl.
„Nechci žít tímto způsobem,“ řekl dále deníku muž, který tvrdí, že nemá strach ze smrti. Dodal, že má občas chuť zavolat svému příteli a aktivistovi za právo na eutanazii Markovi Cappatovi. Ten je známý tím, že vážně nemocným pomáhá organizovat cestu do Švýcarska, kde mohou vykonat asistovanou sebevraždu. „Žil jsem příliš dlouho a příliš dobře, jsem příliš rozmazlený,“ uzavřel Toscani.