Architekti pod vedením výkonné ředitelky společnosti Henrietty Vambergové představili návrhy, jak „dopravní tepnu v postupných krocích lépe zapojit do městského prostředí“, a to za pomocí dlouhodobých i jednorázových zásahů. O návrhu budou diskutovat pražští radní.
„Na magistrálu je potřeba se dívat ze tří úhlů pohledu: prostředí, lidé a mobilita. Debata o silničních tazích, jako je magistrála, se často zužuje jen na její dopravní význam. Je ale potřeba brát v potaz i další aspekty,“ podotkla Vambergová.
Například v parku u Hlavního nádraží navrhují pojízdné kavárny a „atraktivnější“ místa k sezení, které podle představ architektů přispějí k „větší sociální kontrole a tím i větší bezpečnosti území.“ Přístupnější mají podle návrhu být Fantova budova i Národní muzeum, které by se mohly dočkat velkoplošných přechodů.
I.P. Pavlova podle materiálů firmy nikdo nepovažuje za náměstí, stačí tedy „zrušit parkovací místa po obvodu náměstí a vznikne dostatek místa pro předzahrádky i zeleň.“ Změn by se dočkaly i prostory na Štvanici a na Florenci.
„O nutnosti magistrálu polidštit se mluví již mnoho let. Jsem ráda, že jsme tomuto cíli zase o krok blíž,“ řekla primátorka Adriana Krnáčová. „Důležitou kvalitou návrhu je to, že jejich vize nepočítá s žádným radikálním omezováním automobilové dopravy – klíčem k proměně je zlepšení přilehlých veřejných prostranství.“
Architekti z Kodaně se zabývali tříkilometrovým úsekem Severojižní magistrály mezi Hlávkovým a Nuselským mostem. Dopravní tepna zde protíná hustě obydlené čtvrti centra města a míjí mnoho významných institucí: Národní muzeum, Státní operu či Muzeum hlavního města Prahy.
„Magistrála by se měla stát živým městským bulvárem s širokými chodníky, aktivním parterem a stromořadím. Víme, že k tomu povede ještě dlouhá cesta, ale díky Gehl Architects víme, od čeho začít, a jak postupně budovat konsenzus o budoucí podobě magistrály,“ uvedla náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (SZ).
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |