Zároveň se RegioJet obrátil na evropskou komisařku pro soutěž Margrethe Vestagerovou, uvedl v tiskové zprávě mluvčí Aleš Ondrůj. FlixBus zatím výzvu neobdržel a svoje podnikání považuje za férové v mezích zákona, napsala mluvčí Martina Čmielová.
Jančura na cenovou politiku FlixBusu poukazuje několik měsíců a zaslání předžalobní výzvy avizoval. Opírá ji o expertní analýzu cen a nákladů, kterou si nechal vypracovat. Jančura uvádí, že FlixBus jezdí devět měsíců od vstupu na trh za ceny, které pokrývají pouze 55 procent nákladů. „Jeho cílem je přinutit RegioJet k integraci a k placení provize z jízdenek ve výši 30 procent. Chce ovládnout trh a poškodit podnikání ostatních dopravců na trhu,“ řekl Jančura.
Vestagerovou požádal o prošetření počínání konkurenta v celoevropském měřítku s ohledem na udržení funkčního a zákaznicky prospěšného konkurenčního prostředí. „Z jejich strany opakovaně zaznívá: buď se stanete součástí naší sítě a budete platit provizi z každé prodané jízdenky, nebo vás vytlačíme z trhu. Flixbus nepřišel do Česka konkurovat lepšími službami. Cílem je ovládnout trh a následně zdražit,“ uvedl Jančura. Tvrdí také, že konkurent má téměř neomezené zdroje peněz od mezinárodních finančních skupin, které jej vlastní.
FlixBus uvedl, že může pracovat s nižší cenou než konkurence. „Je nucena držet ceny vyšší vzhledem k různým službám tzv. zdarma, které se však nutně promítají do cenotvorby,“ uvedla Čmielová. RegioJet již dříve toto tvrzení vyvracel. Čmielová uvedla, že FlixBus „pracuje s dynamickou cenou, která postupem času a obsazenosti spojů roste, a různými cenovými pobídkami a kampaněmi, které jsou časově omezené“.
FlixBus je dominantním autobusovým dopravcem ve většině zemí Evropy. Dopravci pro něj jezdí na základě smlouvy a platí provizi z jízdného. FlixBus řeší pouze jízdní řády a marketing. Vzhledem k jeho agresivní politice se z RegioJetu stal paradoxně podle Jančury druhý největší nestátní dopravce v Evropské unii. V Německu je s jedinou vnitrostátní linkou z Drážďan do Berlína také druhým největším vnitrostátním dopravcem.
Hospodářská komora ČR v pondělí uvedla, že na jedné straně vstup nového dopravce přivítala, predátorské ceny se jí však nelíbí. „Ke vstupu na nový trh bezpochyby patří akviziční ceny a nejrůznější marketingové nabídky. Není však možné používat podnákladové ceny po dlouhou řadu měsíců a celoplošně, a k tomu účelu přerozdělovat výnosy z jiných spojů s cílem likvidovat domácí konkurenci nebo donutit ji k nevýhodné fúzi. Podle zkušeností nevede takový postup k lepšímu uspokojení cestujících, protože po odstranění konkurentů obvykle ceny jízdného vzrostou, kvalita služeb a hustota spojů se sníží a veškerý pozitivní efekt se ztratí,“ uvedl v tiskové zprávě předseda Dopravní sekce komory Emanuel Šíp.
Cenovou válku s konkurencí vedl před deseti lety na lince Praha - Brno i Jančura, když zde začala provozovat autobusy Asiana, dokonce musel zaplatit pokutu. Případy však považuje za odlišné. „Prodávali jsme část jízdenek za stejnou cenu jako Asiana, tehdy za 50 korun, níž jsme nešli. Navíc pouze na spojích, které si konkurovaly. Byla to logická reakce s cílem udržet si zákazníky, nikoli vytlačit nového hráče. Na ostatních spojích jsme jezdili za vyšší cenu a celá linka byla v zisku. To u FlixBusu není,“ řekl Jančura.
FlixBus v pondělí nabízí jízdenky například na nejvytíženější české lince mezi Prahou a Brnem ve většině případů za méně než 100 korun, obdobně levné jsou i spoje na dalších linkách v ČR.
Problémem se na evropské úrovni zabývá také europoslankyně Martina Dlabajová (ANO), která hodlá vyvolat debatu v dopravním výboru Evropského parlamentu.