130 let

Vlak Leo Expressu na Orlickoústecku. | foto: Leo Express

Původní zpráva

Jeden lístek vládne všem. Cestující už můžou na stejnou jízdenku jet vlakem s ČD i Jančurou

Ekonomika
  •   11:00
Praha - Zmeškaný vlak už cestujícího nemusí mrzet tolik jako v minulosti. Pokud mu na peron přijede souprava jiného dopravce, může nasednout i do ní. Tedy v případě, že si koupil jednotnou jízdenku, s níž může na dané trase cestovat s jakoukoliv společností.

Jde o novinku, kterou začalo ministerstvo dopravy testovat od neděle mezi Plzní, Mostem a Jirkovem a také na trati Česká Lípa – Rumburk. U povinně místenkových vlaků si musí cestující pořídit ještě rezervaci.

„Máme podepsané všechny dopravce. V pilotním provozu si lidé kupují jízdenky na nádražích, přes internet zatím ne. Pokladní jim toto jízdné sami nabízejí,“ řekl LN ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Od prosince má být tato jízdenka k dostání pro všechny tratě. Její cena se odvíjí od základního tarifu Českých drah

Virus vyprázdnil vlaky a připravil České dráhy už o miliardu. Jízdenky ale zatím nezdraží

Možnost jezdit na železnici s jedinou jízdenkou pro všechny dopravce je myšlenka stará už tři roky. Tehdy na projektu začali pracovat experti ministerstva dopravy. Účelem není vyřadit z oběhu jízdenky, které železniční společnosti samy prodávají (a jsou často spojené s nějakým věrnostním programem).

Kde se v Česku testuje provoz systému jednotné jízdenky.

Lidé mají mít nově možnost koupit si jízdenku, u níž nezáleží na tom, zda vlak, do něhož nastoupí, je v modré barvě Českých drah (ČD), nebo jde o žlutý RegioJet podnikatele Radima Jančury. Testovací provoz začal o víkendu na tratích, kde se pohybují vlaky celkem pěti dopravců, a cestující si tam tedy mohou zvolit z několika možností.

Zjednodušeně řečeno: nově nemusí čekat, než jim přijede dopravce, jehož jízdenku si koupili. Jednotný tarif je k mání v pokladnách na tratích mezi Jirkovem, Mostem, Žatcem a Plzní. Druhou vybranou lokalitou je trasa spojující severočeská města Rumburk a Česká Lípa.

„I v omezeném pilotním provozu máme první cestující, kteří jízdenky využívají. Vše zatím běží bez problémů,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Tato společnost je jedním z celkem 13 českých dopravců, kteří dohodu o jednotném tarifu s ministerstvem dopravy podepsali. Pasažéry na možnost zakoupit si jednu jízdenku pro všechny dopravce upozorňují pokladní.

„Máme zatím stovky prodaných jízdenek. V srpnu začne internetový prodej a během listopadu by mělo všechno začít naostro,“ vypočítává ministr dopravy Karel Havlíček.

Jaká bude cena?

Nový systém přináší řadu otázek: třeba kolik budou jízdenky stát. Obecně se dá říci, že vyjdou o něco dráž, než kdyby si je lidé koupili u jednotlivých dopravců. Vychází ze základního tarifu společnosti ČD, určeného cenou za ujetý kilometr. Slevy, které mají lidé u svých dopravců, v tomto případě neplatí.

Třeba u zmíněných ČD mohou lidé za 450 korun ročně dostat každou jízdenku o 25 procent lacinější.

Vlak společnosti Arriva.
Vlak společnosti Leo Express.

„Aby pro ně bylo zajímavé si pořídit jednotnou jízdenku, zavedlo ministerstvo dopravy tarif nazvaný 25. Když si ho koupí od nás za 550 korun (abychom ČD nezvýhodnili a neporušili soutěž), získají stejnou slevu, ale na spoje všech dopravců,“ uvedl ministr.

Pokud chce mít zákazník zajištěnou sedačku, musí si stejně jako dnes zajistit místenku. U povinně místenkových vlaků, jako je třeba Pendolino ČD, je rezervace nutná. Zda zadarmo, či za poplatek, je na zvážení konkrétního dopravce.

Autor: Michal Pavec
  • Vybrali jsme pro Vás