Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Jeep opravdu do terénu

Ekonomika

  13:44
Nová generace Jeepu Cherokee si poradí i s náročným terénem. Na běžných silnicích přitom dokáže poskytnout pohodlné svezení. Ukázal to test LN.

Jeep Cherokee 2,8 CRD AT. foto: Foto Petr Hanke

Značka Jeep v posledních letech značně diverzifikuje svoji modelovou nabídku. Rozšíření mířila především směrem dolů, v tomto případě do segmentu vozu SUV. Automobilka ale nezapomíná ani na své tradiční modelové řady, a tak se celkové Zadní část je shodná se sesterským vozem Dodge Nitro.přepracování dotklo i typu Cherokee. Jeep v tomto případě sáhl do své minulosti a novinku oblékl do slušivé karoserie s mírným retrostylem. Neopomněl však dodat ani značnou robustnost a těžko specifikovatelné charizma. Po technické stránce Jeep využil synergie se značkou Dodge. Cherokee je totiž postaven na stejném technickém základu jako vůz Dodge Nitro. Nutno ale říci, že použitá technika se lépe osvědčuje právě v modelu Cherokee.

A o čem je konkrétně řeč? Cherokee má pevnou samonosnou karoserii a tuhou zadní nápravu. Vepředu jsou kola zavěšena nezávisle. Samozřejmostí je také pohon všech kol, který pracuje s několika režimy. Na kvalitních silnicích lze aktivovat pouze pohon zadních kol, ovšem na kluzkém povrchu nebo při jinak ztížených podmínkách je vhodné zvolit střední režim pohonu všech kol s klasickým mezinápravovým diferenciálem. Pohon všech kol v tomto okamžiku automaticky aktivuje závěr diferenciálu tvořený lamelovou spojkou. Třetí mód je navržen pro jízdu v náročném terénu. Jedná se o redukci s převodem 2,72, při níž je mezinápravový diferenciál napevno uzavřen. Právě tento režim ukazuje, že Jeep Cherokee se nehodlá zařadit mezi klasické vozy segmentu SUV, ale je navržen jako opravdový off-road ve stylu Nissanu Pathfinder nebo Mitsubishi Pajero.

Jeep Cherokee 2,8 CRD AT

Koncepce: pětimístný terénní automobil s tuhou zadní nápravou, pohonem všech kol a redukcí, rozměry 4496×1819×1818 mm, rozvor 2649 mm, provozní hmotnost 2031 kg, zavazadlový prostor 419 l

Motor čtyřválcový turbodiesel, 2776 cm3 Výkon 120 kW (163 k) / 3800 min-1
Toč. moment 400 N.m při 1800–2400 min-1 Převodovka 5A
Zrychlení 0–100 km/h 10,5 s
Nejvyšší rychlost 174 km/h
Komb. spotřeba 10,5 l / 100 km
Cena 930 000 Kč

Kratší rozvor umožňuje přejezd větších terénních zlomů, přičemž krátké převisy jsou zárukou velkých nájezdových úhlů. V terénu ale řidič ocení především velmi citlivé ovládání vozu. Máte pocit, že si vůz s terénem opravdu rozumí a dokáže se mu přizpůsobit, což naprostá většina současných aut SUV jednoduše neumí.

Automatický turbodiesel
Testovaný vůz byl ve zřejmě nejlepší nabízené specifikaci. Byl totiž vybaven silným turbodieselem 2,8 litru, který kombinoval se samočinnou pětistupňovou převodovkou. Doplňme ještě, že další možností je manuální řazení stejného motoru, případně zážehový šestiválec s objemem 3,7 litru. Testované spojení nabízelo jak potřebný komfort, daný samočinnou změnou rychlostních stupňů, tak sílu, opírající seJeep Cherokee 2,8 CRD AT. o značný točivý moment motoru.

Ústrojí pohonu působilo při jízdě na silnici spíše rozvážnějším dojmem a bylo potřeba přivyknout hlavně pomaleji reagující převodovce. Tato vlastnost se však ukázala jako vítaná při jízdě v terénu, kdy bylo možné velmi citlivě regulovat dodávku síly motoru ke kolům. Totéž lze říci také na adresu značného rejdu a malého průměru otáčení.

Odpružení Jeepu Cherokee nabízí solidní jízdní komfort a dokáže utlumit značné terénní nerovnosti. V zatáčkách se ale nijak přehnaně nenaklání a působí velmi jistě. Při řízení testovaného vozu bylo jasně znát, že je laděn především komfortně a pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Cherokee totiž nabízí vynikající směrovou stabilitu.

Šedý a hranatý interiér se k charakteru Jeepu Cherokee hodí.Praktický interiér
Vnitřní prostor sice není tak velký jako u konkurence, ale pro běžný život bohatě stačí. Snad jen zavazadlový prostor by mohl být o něco vyšší. Je zřejmé, že Jeep se soustředil hlavně na jeho praktičnost. Z tohoto důvodu je možné například dopředu sklopit opěradlo sedadla spolujezdce, takže uvnitř vozu se dají převážet i velmi dlouhé předměty. Praktická je také otočná podlaha prostoru pro náklad. Z jedné strany je čalouněná a z druhé omyvatelná.

Provedení samotné přístrojové desky sice díky použití tvrdých šedivých plastů ladí s drsným charakterem tohoto vozu, nicméně mohlo by působit útulněji. V otázkách přehlednosti či snadné obsluhy ale Jeepu Cherokee nelze takřka nic vytknout.

Vzhledem k nabízeným vlastnostem potěší Jeep Cherokee při pohledu do ceníku. Tak silný vznětový motor v kombinaci se samočinnou převodovkou nenabízí v terénním voze nikdo jiný. Ani základní provedení tohoto modelu přitom není nijak chudě vybaveno. Ve standardní výbavě je šestice airbagů, stabilizační systém, automatická klimatizace, rádio nebo litá kola. Většina srovnatelných konkurentů je o více než sto tisíc korun dražší.

KONKURENCE

KIA Sorento je v otázkách jízdních vlastností, komfortu i průchodnosti terénem mimo jiné i díky svému největšímu stáří horší než Cherokee. Cenově je tento vůz postaven na stejné úrovni jako americká legenda.

Mitsubishi Pajero je v pětidveřové verzi prostornějším a mohutnějším vozem, také jeho motor je silnější. Pajero nabízí podobnou průchodnost terénem, na silnici však působí obratnějším a komfortnějším dojmem. Je výrazně dražší než Jeep.

Nissan Pathfinder má k charakteru Jeepu Cherokee nejblíže. Má však slabší motor a v základních verzích poměrně chudou výbavu. Pathfinder potěší příjemnějším interiérem, nicméně nechá si za něj zaplatit.



 

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!