Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Kam na nákupy? Do ciziny!

Ekonomika

  7:47
PRAHA - Češi čím dál víc vyrážejí na vánoční nákupy do zahraničí. Důvodem svátečních výletů jsou především příznivé ceny kvůli stále silnější koruně. K placení zboží v zahraničních obchodech využívají hlavně platební karty.

Češi utrácí v zahraniční stále více peněz. foto: ČTK

„Platba kartou u zahraničního obchodníka nestojí žádné poplatky. Navíc je platební karta mnohem bezpečnější než peníze v hotovosti,“ vysvětluje Tomáš Kopecký, mluvčí ČSOB.
 Nákupy provedené prostřednictvím platebních karet v cizině se právě na konci roku zvyšují. Z údajů GE Money Bank vyplývá, že počet těchto transakcí zatím ve čtvrtém čtvrtletí roku 2006 v porovnání s předchozími lety narostl téměř dvojnásobně.

 Češi se tak svým nákupním chováním začínají blížit zvyklostem dosud typickým pro obyvatele západní Evropy. „Největší nárůst transakcí uskutečněných v zahraničí prostřednictvím platebních karet zaznamenáváme v letních měsících, v době dovolených a následně pak v předvánočním období,“ řekl Václav Straka, manažer týmu Cash managementu GE Money Bank, odpovědného za účty a platební karty.

 Lidé v zahraničí nejčastěji nakupují spotřební elektroniku a značkové oblečení. Vzrůstá ale také zájem o luxusní dárky, například o parfémy. „Dražší zboží je v zahraničí často levnější než v České republice,“ tvrdí Tomáš Kofroň, mluvčí Raiffeisenbank.

Průměrná hodnota jednoho nákupu v zahraničí se u tuzemských bank liší. Zatímco zákazníci GE Money Bank a České spořitelny utratí v zahraničních obchodech kolem šestnácti set korun, u klientů ČSOB dosahuje průměrná výše platby kartou dvou tisíc korun. U Čechů využívajících služeb Komerční banky dosahuje průměrný nákup dokonce hodnoty třinácti tisíc korun.

Mezi nejoblíbenější destinace patří tradičně Polsko a Slovensko, ale v poslední době Češi za nákupy míří také do Německa a Rakouska. Díky klesajícím cenám letenek roste rovněž obliba předvánočních výjezdů do evropských metropolí typu Londýna, Paříže nebo Milána, kde Češi nakupují hlavně luxusní dárky. S blížícími se vánočními svátky roste také zájem o spotřebitelské úvěry a kreditní karty. Češi si hlavně na kreditní karty rychle zvykají a jejich počet rok od roku dramaticky stoupá.

 „Jestliže se podíváme na rok 2006, tak prodeje kreditních karet ve čtvrtém čtvrtletí vzrostly oproti třetímu čtvrtletí o více než šedesát procent,“ uvedla Zuzana Čepelková z Komerční banky.
Autor: