Úterý 19. října 2021, svátek má Michaela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Kamiony není kde odstavit

  11:08
PRAHA - Záměr náměstka pražského primátora Rudolfa Blažka (ODS) zakázat v případě velké nehody vjezd kamionů do města vyvolal vlnu odporu. Ačkoliv pražským řidičům se plán magistrátu může zdát jako spásný nápad, dopravce i starosty středočeských měst „nadzvedl“. Podél dálnic totiž chybí odstavná parkoviště a objízdné trasy. Zácpy se tak jen přesunou z Prahy jinam – na dálnici a na středočeské silnice.

Kamiony. foto: Luboš Pavlíček ČTK

Hlavní město argumentuje tím, že opatření bude využívat v naprosto výjimečných případech: jen tehdy, pokud bude některý z hlavních tahů Prahou neprůjezdný ve všech pruzích, a to déle než dvě hodiny v pracovní dny a déle než čtyři hodiny v noci a o víkendech. Systém by měl podle města začít fungovat přibližně do tří týdnů.
 
Sdružení automobilových dopravců Česmad ústy svého mluvčího Martina Felixe označilo návrh náměstka Blažka za „diletantské a zcela nekompetentní populistické vyhlášení“. „To opravdu pan náměstek neví, že kamiony není kde odstavit?“ netajil nespokojenost Felix. A stejně to vidí i jednotliví dopravci. „Odklonit dopravu jednoduše není kam. I když se řidič o uzavírce dozví deset kilometrů před Prahou, nemá kde zastavit. Chybějí parkoviště. Může zůstat stát na dálnici nebo jet objížďkou. Například při cestě z Brna neexistuje jiná objízdná trasa než přes Říčany. A ta se pochopitelně hned ucpe taky,“ domnívá se středočeský dopravce Jiří Šrámek.
 
Právě Říčany, ale také Dolní Břežany nebo Uhříněves a další obce ležící na pomyslných objízdných trasách se Blažkovu záměru brání. Středočeský kraj je ale konejší. „Rozhodně bychom nesouhlasili, kdyby hlavní město chtělo tímto způsobem řešit běžné dopravní zácpy. Toto opatření však má sloužit pro naprosto výjimečné krizové situace, což nám nevadí,“ prohlásil mluvčí středočeského krajského úřadu Martin Kupka.
 
Všichni se shodují na jediném: je nezbytné dokončit obchvat Prahy. Jen ten situaci dokáže zlepšit. Celý obchvat má být podle plánů hotový nejdříve v roce 2014. Má to ale háček. V jednotlivých úsecích se stavba komplikuje kvůli odvolacím řízením obcí, přes které má vytížená tepna vést, nebo občanských sdružení, která bojují za ekologičnost stavby. Podle dopravců by ale pomohlo i to, kdyby všechny opravy na stávajících silnicích postupovaly rychleji, například se na nich pracovalo nonstop i o víkendech a v noci.

Magistrát spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic nainstaluje na příjezdech do Prahy značky o zákazu vjezdu aut s hmotností nad šest tun. Budou ale přikryté a policie je odkryje jen v případě rozsáhlé nehody. Vážnost havárie budou policisté posuzovat podle příručky.

Taková nehoda, u které by policisté zakázali kamionům vjezd do města, se v Praze přihodí zhruba jednou za čtvrt roku. Obvykle za ni může kamion převrácený na bok, který zablokuje celou šířku silnice.

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Mohlo by vás zajímat