Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Každý den do Blanky vtrhne chodec. A řidiči? Občas zastaví a telefonují

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Dva měsíce provozu tunelu Blanka ukázaly, že jde o magnet na kuriozity. Řidiči v něm zastavují bez zjevného důvodu a hned zase odjíždějí nebo se točí do protisměru. Další záhadou je vnikání chodců: podle policie se v komplexu objevují skoro každý den.

Policista dohlíží na cestující skrz Blanku foto: ČTK

Vrchní komisař z pražské dopravní policie František Brtek listuje svými záznamy. V rukou má velmi zarážející statistiky.

„Mezi 4. a 8. listopadem jsme měli v Blance čtyři chodce. Od jejího otevření 19. září se tam objevují skoro každý den,“ říká policista. Lidé z nejrůznějších důvodů vnikají do Blanky hlavně v oblasti křižovatky Prašný most v Praze 6.

Jsou zvědaví, fotí nebo prostě zabloudili. Na začátku listopadu policisté dokonce „lovili“ v tunelu starého pána, který pod zemí venčil svého psa.

Hrad si stěžuje na Blanku: Kvůli tunelu popraskaly stěny historických domů

Není nutné dodávat, že proniknutí na rychlostní komunikaci – ať úmyslné či nikoliv - je přestupek. Záleží pak na hlídkách u tunelových trub, zda zbloudilci domluví nebo na něj vytáhnou pokutový bloček. Právě kvůli nim úřady rozhodly o vztyčení dopravních značek se zákazem vstupu chodců na nejproblematičtějších místech.

Většinu kuriozit ve stavbě za 37 miliard korun ale logicky zajišťují hlavně řidiči.

Lidovky.cz už na začátku října upozornily na podivný trend, kdy se lidé, kteří najedou pod zem chybně, rozhodnou otočit vozidlo do protisměru. Krátce po otevření komplexu šlo o přestupek opakující se téměř každý den. Přitom v jiných pražských tunelech se nic podobného takřka neděje.

Protisměr: řidiči vůbec neváhají

„Když se díváte na záznamy, řidiči vůbec neváhají. Že by si zastavili, rozhlédli se. Rovnou se po špatném najetí otáčejí. Nevím ale, zda si uvědomují, jaký postih je čeká. Jde o přestupek na rychlostní komunikaci za sedm bodů s pokutou od pěti do deseti tisíc korun. Řidiči musí podstoupit také správní řízení, v němž můžou dostat zákaz řízení na šest měsíců až rok,“ varuje komisař František Brtek.

V posledních týdnech ale počet otáčení značně poklesl. Podle všeho pomohla změna značení, lépe řečeno jeho zvýraznění. Na konci října přibyly nápisy na vozovkách (TROJA, SMÍCHOV) v prostoru křižovatky Malovanka při příjezdu od Vypichu doplňující stávající cedule.

Představitelé Prahy přestřižením pásky otevřeli 19. září na pražské Letné tunel...
Policista dohlíží na cestující skrz Blanku

Řidiči do té doby často jezdili po paměti a jsou zmatení. Rampa, která dříve vedla do Strahovského tunelu a odvedla je na Smíchov, dnes totiž směřuje do Blanky. To však samozřejmě není obhajoba pro riskantní manévr.

Jeden z posledních případů se odehrál 7. listopadu v půl dvanácté dopoledne. Řidič vjel do Bubenečského tunelu (Blanka se skládá ze tří tunelů, nejde o jednolitou podzemní cestu – pozn. red.). Otočil se a v protisměru ujel zhruba 700 metrů, pak jej policejní hlídka dostihla.

V té chvíli to byl teprve druhý řidič chycený v Blance za tento přestupek. Většina unikne.

Kamerové systémy v Blance totiž nedokážou zachytit poznávací značku tak, aby bylo možné auto zpětně dohledat. Často nepomůže ani uzavření tunelu závorou, kdy systém signalizuje vozidlo v protisměru. Pokud je šofér dostatečně rychlý, systém nestačí spustit závory včas.

Rebelové bez příčiny

Další podivnou kapitolou v krátkém příběhu tunelu Blanka jsou řidiči zastavující pod zemí bez zjevné příčiny.

Leckdy se jí policisté ani nedozví, protože i tito lidé stačí včas odjet, než je bezpečnostní systém odhalí. I toto je v Blance na denním pořádku.

„Často netušíme, proč to řidiči dělají. Stane se třeba, že zastaví na kraji vozovky a vyřizují si hovor. Pak během chvilky odjíždí,“ uzavírá dopravní policista František Brtek.

Autor: