Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Virus vyprázdnil vlaky a připravil České dráhy už o miliardu. Jízdenky ale zatím nezdraží

Ilustrační foto. foto: Marek Podhora, MAFRA

Původní zpráva
PRAHA - Poloprázdné vlaky dostaly České dráhy do těžké situace. Kvůli epidemii přišly podle informací serveru Lidovky.cz už o více než miliardu korun a výhledy nejsou optimistické. Jednou z mála dobrých zpráv je ta, že jejich vedení neplánuje dohnat ztráty zvýšením cen jízdenek.
  16:00

Každý dubnový den předali pokladní Českých drah (ČD) svým nadřízeným neveselou zprávu. Lidé za jízdenky ve vlacích utratili o zhruba 20 milionů korun za den méně oproti normálnímu stavu. V dubnu jezdila ani ne pětina z běžného počtu pasažérů a takřka o polovinu ubylo i vlaků, které dopravce vypravuje.

Je chyba, že ČSA nepatří státu, prohlašuje ministr Havlíček. ‚Ať nad tím dotyčné vlády přemýšlí‘

I když cestující začínají soupravy v posledních dnech pomalu plnit, je situace státního dopravce vážná. V dubnu přišel kvůli nižším tržbám z pokladen i menšímu počtu vypravených vlaků podle inofrmací serveru Lidovky.cz o 750 milionů. Když k tomu přičtou výpadek 350 milionů za březen, jsou ČD proti plánům minus 1,1 miliardy.

„Tato hodnota není konečná. Dle našeho interního krizového scénáře odhadujeme celkový výpadek příjmů až na 2,7 miliardy korun,“ stojí v dopise, kteří nejvyšší šéfové drah odeslali na ministerstvo dopravy a na další resorty, které vysílají své zástupce do takzvaného řídícího výboru ČD, který na chod státního dopravce dohlíží.

Jak to bude s vlaky a jízdným

Na cestující zatím tyto nepříjemné propady nemají velký vliv. Vypravovaných vlaků spolu s uvolňováním protikoronavirových opatření postupně přibývá, žádné trvalé škrty linek nejsou na pořadu dne.  Lidé ani nebudou muset ani sahat hlouběji do kapes.

„Zdražování jízdenek není v plánu,“ ujistil je ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Podle něj mají dráhy rezervu na překlenutí ještě několika měsíců. „Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet přes prázdniny. Každopádně ČD jsou naprosto zásadní firma a budeme vždy připraveni být jim nápomocní,“ popsal pro Lidovky.cz ministr.

Ministr dopravy Karel Havlíček.

Ve hře je aktuálně velká provozní dotace, o níž si ve výše zmíněném dopise vedení firmy nepřímo řeklo. Nemusí však jít pouze o přímé peníze, ČD navrhly například odpuštění poplatků za používání dráhy do konce roku, odpuštění úhrady příplatku za alternativní zdroje energie nebo dotování nových vozidel mezi lety 2021 až 2027.

S podporou to ale není jen tak. Aby mohl stát pomoc poslat, musí ji posvětit Evropská komise, aby nedošlo ke zvýhodnění státního dopravce na úkor soukromníků. ČD se pohybují na otevřeném trhu, kde působí třeba RegioJet či Arriva.

„Národní dopravci utrpí obrovské ztráty a neobejdou se bez státních podpor. Na pravidlech pracuje i Evropská komise. ČD v tomto nebudou moci být výjimkou,“ sdělil pro Lidovk.cz šéf dozorčí rady drah Pavel Kysilka.

Autor: