Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Každý pátý obchod s potravinami v Česku vlastní Asiaté

Ekonomika

  14:38
PRAHA - Před 14 lety bylo v Česku téměř 20 tisíc prodejen s potravinami a smíšeným zbožím. Od té doby jejich počet stále klesá. Loni se ale jejich počet ustálil přesně na 15 842. Na 10 tisíc Čechů připadá 15 obchodů, což je z postkomunistických státech střední Evropy nejméně.
Ovoce a zelenina, ilustrační foto

Ovoce a zelenina, ilustrační foto foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Podle odhadů společnosti Nielsen na trhu v současnosti operuje 3000 obchodů vlastněných asijskými majiteli. Z toho dvě třetiny mají prodejní plochu do 50 metrů čtverečních a jedna třetina mezi 50 a 100 metry čtverečními.

Obchody v Česku

Tradiční obchody s prodejní plochou menší než 200 metrů čtverečních představují 86 procent z celkového počtu obchodů.

Počet obchodů s prodejní plochou 51 až 100 metrů čtverečních se za poslední rok zvýšil o 3,3 procenta na 4553. Prodejen s prodejní plochou 101 až 200 metrů čtverečních přibylo o 4,7 procenta na 1819.

Nejpočetnější skupina tradičních obchodů s plochou do 50 metrů čtverečních naopak zaznamenala úbytek obchodů o 3,6 procenta. Stejně tak díky konkurenci supermarketů ubylo o desetinu obchodů s plochou 200 až 400 metrů čtverečních.

"Z uvedeného vývoje je patrné, že tradiční trh si v České republice stále dokáže držet své postavení a úspěšně konkurovat moderním prodejním formátům. Z hlediska celkového obratu potravinového koše, sledovaného společností Nielsen, představuje stabilně necelých 19 procent tržeb," uvedla společnost.

Na maloobchodním trhu se mírně zvýšil počet hypermarketů, kterých je nyní 309. Počet supermarketů, včetně diskontů, se naopak o deset snížil na celkových 1352. V rámci hypermarketů výrazně expandoval pouze Kaufland, kterému přibylo osm obchodů, dvě nové prodejny otevřel také Interspar.

Úbytek supermarketů byl dán především uzavřením těch lokálních. V rámci mezinárodních řetězců se jejich počet naopak zvýšil z 1085 na 1096. Nejvíce nových supermarketů otevřely řetězce Penny Market a Interspar, shodně čtyři, přibyly také dva nové Alberty, jedna Billa a jeden Lidl.

Tuzemská prodejní síť obchodů s potravinami a smíšeným zbožím je nejméně roztříštěná v regionu střední a východní Evropy. Na 10 tisíc obyvatel připadá 15 obchodů, na Slovensku je to 17 obchodů, v Maďarsku 19 a v Polsku 22. Pro porovnání v Rakousku je to pouze sedm obchodů a v Německu jen čtyři.

Autoři: ,

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...