Vysoký zájem síť e-shopu přetížil, a tak na některé zákazníky namísto prvního nákupu čekala omluvná stránka informující o nedostupnosti webu.
„Takový úspěch při spuštění jsme neočekávali a vysoká nárazová návštěvnost přetížila naše servery,“ reagovala později firma na stovky zklamaných komentářů ze sociálních sítí. Stránky podle Lidlu navštívilo během prvního dne několik set tisíc zájemců.
Nový e-shop Lidlu po otevření zkolaboval. Zákazníci si nemohli nakoupit |
Lidl dosud provozoval online obchody jen v Německu, Belgii a Nizozemsku. Objednávky z České republiky vyřizuje logistické centrum v Plzni. Doručení řetězec zaručuje do tří dní prostřednictvím společnosti PPL.
„Během prvního dne byl největší zájem o oblečení a dále o naši značku Parkside v kategorii nářadí. Příjemně nás ale překvapil i velký zájem o méně obvyklé výrobky, například šicí stroje,“ komentovala start e-shopu mluvčí firmy Zuzana Holá.
Souboj německých gigantů
Odborníci na maloobchod považují vstup Lidlu do světa online nakupování za velkou konkurenci pro nábytkáře a prodejce oblečení. „Má velmi silnou značku, která s rozšířením nabídky do onlinu jenom posílí,“ řekl LN Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.
Německý řetězec podle něj láká zákazníky především svým sortimentem a akčními nabídkami. „Před obchody Lidl se na akce čekají fronty. Proto se dá předpokládat, že si e-shop najde silnou základnu zákazníků, kteří ve frontách stát nechtějí.“
Akčními cenami a stylem prodeje se Lidl podle expertů podobá obchodu Tchibo, který na český trh přišel taktéž z Německa.
„Právě Tchibo se v prodeji oblečení online drží v Česku na špičce,“ komentuje pozici původně kávového obchodu Braverman z Heureky. „Je to pro něj přímá konkurence jak sortimentem, tak modelem sezonality,“ připojuje se Michal Jirák z módního vyhledávače Glami.
Tchibo otevřelo první pobočky v Česku již před 26 lety. Ačkoli se původně zaměřovalo na prodej kávy, dnes ho zákazníci znají především díky často obměňovanému sortimentu oblečení, domácích potřeb nebo dekorací.
Samotné Tchibo, které online prodej spustilo v roce 2008, v Lidlu velkou konkurenci nevidí.
„Spuštěním e-shopu firmy Lidl se jen přiostřila konkurence na již tak velmi konkurenčním trhu, kde jednotlivé subjekty úzce soutěží o podíl v zákazníkově peněžence. Na druhou stranu, vzhledem k šíři a hloubce naší nabídky, kde Tchibo pokrývá 75 procent kategorií trhu se spotřebním zbožím, je naše konkurence téměř všude,“ sdělila LN mluvčí Tchiba Eva Kotýnková.
„Lidl je již teď největším prodejcem sportovního odívání a potřeb. Otevření dalšího kanálu, jakým je e-shop, ho jen může dostat na vrchol i v dalším sortimentu,“ avizuje Zdeněk Skála, research director ze společnosti GfK, která se zabývá se výzkumem trhu.
Sortimentem nábytku, dekorací a potřeb do domácnosti bude Lidl konkurovat řetězci Ikea, který je na tuzemském trhu největším prodejcem tohoto zboží. Ve výbavě pro domácnosti se ale daří i e-shopu Bonami, který patří do portfolia investiční skupiny Miton. Za loňský rok dosáhl tržeb půl miliardy korun.
Až bude jídlo
Část zákazníků, kteří se na e-shop Lidlu první den dostali, ale sortiment složený z dekorací, nábytku a oblečení překvapil. „Ještě udělat rozvoz jídla a asi už nebude zapotřebí chodit jinam,“ napsal řetězci zákazník Jiří Štěpina.
Mall Group kupuje internetový supermarket Košík.cz, chce ho spojit s Kolonial.cz |
Lidl ale zatím o prodeji potravin online, jež je náročný na logistiku a skladování, neuvažuje. „To určitě zatím v plánu nemáme, začínáme se spotřebním zbožím,“ ujišťoval zákazníky řetězec.
Přesto čerstvé i trvanlivé potraviny Lidl nabízí již třeba v Německu. Je tak pouze otázkou času, kdy rozvíří vody i na trhu online potravinových supermarketů, který v Česku ovládají společnosti Tesco a Rohlík.
V průběhu léta se spojily e-shopy Košík a Koloniál pod jednu značku. Pomyslná třetí příčka tak podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) patří nově pouze Košíku. Do budoucna pak o vlastním e-shopu uvažuje i řetězec Globus.
Bude někdo další?
Místo pro konkurenci tu podle prodejců stále ještě je. „Praha nabízí dost příležitostí zejména pro menší specializované služby. Oproti tomu regiony na svůj hlavní průlom stále čekají, ale neznamená to, že jejich čas brzy nepřijde,“ řekl LN ředitel Košíku Jan Jírovec.
„Jen stále platí, že se jedná o trh pro trpělivé a zodpovědné investory, kteří by zároveň dokázali přijmout skutečnost, že zde již existují služby s několikaletým náskokem.“
Elektronickému prodeji se v Česku daří. Až polovina zákazníků si objedná zboží po síti alespoň desetkrát ročně, přitom ještě v roce 2014 to bylo jen 38 procent.
Loni Češi utratili v on-line obchodech přibližně 98 miliard korun. „Letos předpokládáme, že bude obrat činit přibližně 115 miliard korun. Podíl internetu na celkovém maloobchodě tak letos přesáhne desetiprocentní hranici,“ odhadl pro LN Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.