Lidovky.cz: Jak se básník dostane ke správě twitterového účtu ministerstva kultury?
Jsem kmenovým zaměstnancem tiskového odboru ministerstva. Komunikace se neodvíjí ale jen na rovině tiskových zpráv ale i sociálních sítích. Tak jsme si to na resortu rozhodili. Kolegyně Simona Cigánková má Facebook a já se starám o Twitter.
Twitter zaplavila srdíčka. Uživatelé sítě z novinky nadšení nejsou |
Lidovky.cz: A proč jste si vybral právě Twitter?
Má jen 140 znaků a to úplně miluji. Jako básník se profiluji v krátkých formátech. Baví mě, když se snažím dostat nějaký smysl na co nejmenší plochu.
Lidovky.cz: Jak hodnotí vaší práci kolegové a pan ministr? Některé zprávy mohou narazit i na nepochopení. Jako příklad mohu odcitovat: „Není na čase vidět zas nějakou fotku z Blízkého východu, na které NENÍ uprchlík?“
Jak na to reaguje vedení ministerstva kultury, se z velké míry odvíjí od toho, jaké jsou reakce čtenářů. Protože jsou zatím pozitivní ohlasy častější než ublíženost a nepochopení, mám volnou ruku. Chci ale dodat, že mě primárně neúkoluje pan ministr, ale práci mi zadává a kontroluje Simona Cigánková. Je velkorysá a je si vědoma, že si vzala na odbor člověka s velkou dávkou verbální kreativity.
Kdo je Petr Kukal? |
Lidovky.cz: Jak bojujete s twitterovým omezením 140 znaků na zprávu?
Problém současné poezie je v tom, že je strašně upovídaná. Nikdo dneska nedělá vázaný verš a všichni tvoří jen volný. Dnešní poezie je tak hodně užvaněná a v současných básních je strašně moc slov. Co chce básník říct, se klidně vejde i do 140 znaků.
Lidovky.cz: Jak moc máte volnou ruku během tvoření?
Nikdo mi neříká, co mám na Twitteru propagovat. Mám v tom volnost a je to zároveň i mou odpovědností. Sleduji, co vydáváme za tiskové zprávy, a pokud mi přijde, že si to něco svou významností zaslouží, tak to propaguji. Když se jedná o důležité akce, jako je například Nejkrásnější české knihy roku, tak tam se kolikrát zdržuji kreativity a prostě oznámím, že se knihou roku stala ta a ta publikace. Zbylé zprávy si hledám sám a volím formu, kterou jim dám.
A jak to máte s tchyní vy? Taky Vám mluví do výchovy dětí?
(Sv. Ludmila, zavražděna 15. září 921 na hradišti Tetín.) pic.twitter.com/O9UTKiUGu2
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 15. Září 2015
Lidovky.cz: Jak dlouho nějaký příspěvek tvoříte? Většina z nich vypadá velmi promyšleně.
Příliš o tom nepřemýšlím, protože i po té autorské zkušenosti, která už trvá tak 20 let, je vidět, když je to moc vypocené. Je to stejné jako s vajíčkem. Pokud ho chcete mít chutné, tak ho musíte po třech minutách vyndat a ne čekat hodinu, až bude úplně kamenné. Prostě si ten tweet napíšu, chvíli ho sleduji a hodnotím, jestli to může být zpráva státní instituce.
Lidovky.cz: Stalo se někdy, že byste lidově řečeno přestřelil a zpráva se setkala s nepochopením?
Že se dočkal příspěvek nepochopení, to se stává docela často, protože pracuji s aluzí – odkazem na literární či mimoliterární kontext. To je můj základní tvůrčí přístup. Podívám se, co by mohlo v aktuálním společenském kontextu resonovat a samozřejmě s těmi konotacemi, které to aktuálně nese, pracuji. Že bych ale někdy přestřelil tak, že by to nařízení nevydýchali, tak to se mi ještě nestalo.
Anketa
Líbí se vám tweety Petra Kukala?
Lidovky.cz: Budete pracovat v budoucnu více s nějakými vizuály či fotkami? Tweetování často není jen o samotném textu.
Práce s vizuálem je zajímavá, protože dnešní kultura je vizuální. To médium, které předává informaci, je dnes spíše infografika než slovo. Když pan ministr například informoval v Bruselu o možnosti zachovat točnu v Krumlově, tak jsem tam dal tuto zprávu a pod ní fotku, na které byl Galileo Galilei. Ten výrok - „a přece se točí“ - nemusel být všem jasný – třeba lidem, kteří neví, jak Galilei vypadal na rytině.
Kdyby lidi byli sekvoje, dožil by se dnes E. Hemingway 116 let. A kdyby se 7 let po získání Nobelovy ceny za literaturu (1954) nezastřelil.
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 21. Červenec 2015
Lidovky.cz: A jaký příspěvek máte vůbec nejraději?
Nejraději mám sekvoje. „Kdyby lidi byli sekvoje, dožil by se dnes E. Hemingway 116 let. A kdyby se 7 let po získání Nobelovy ceny za literaturu (1954) nezastřelil.“ Tento tweet nám skokově zvýšil zájem o ministerský Twitter a počet nových následovníků nám narostl během chvíle asi o 500. Jinak v zásadě platí, že mám rád ten, který se mi aktuálně povede.
Lidovky.cz: Měly by podobně kreativně komunikovat i další státní resorty?
Každé ministerstvo si může dovolit jinou míru svobody. Ministerstvo kultury je kreativní resort a tak si mohu dovolit mnohem větší míru svobody. Přijde mi, že to nemůže být suché – to už by nebyl resort kultury. Nemůže ale takhle komunikovat třeba Obrana – ta by neunesla tenhle typ komunikace. Třeba ministerstvo financí nebo obchodu musí mít také trochu vážnosti.
Začal advent, v křesťanské tradici čas čekání na Toho, kdo z Betléma touží přijít i k nám. A čeká přijetí, či ortel. pic.twitter.com/BD9Yi3BMIz
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 29. Listopad 2015