SZIF má se zakázkami pro Klasu problémy dlouhodobě. V srpnu například Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) kritizoval kampaně na podporu značek Klasa, českých vín nebo ryb. Ze zakázek za 1,5 miliardy se platily rauty a indické masáže. Podle NKÚ padlo celkem 96,3 milionů korun na aktivity, které s předmětem zakázky neměly nic společného. NKÚ dále kritizoval to, že účinnost reklamních kampaní se nijak neověřovala.
Agrární analytik Petr Havel k tomu pro server Lidovky.cz podotknul, že „v zakázkách, které jsou postaveny na invenci a edukaci, ne ekonomických parametrech, se těžko prokazuje efektivita.“ Stávající tendry však podle něj byly zbytečně složité a tudíž netransparentní. „V houšti podmínek se totiž snadněji kličkuje,“ míní.
Mediální konzultant Pavel Mačinga zase kritizuje spojení několika tendrů do jednoho v roce 2011. „Už samo spojení tendrů je netransparentní. Nemůže totiž vyhrát nejefektivnější nabídka,“ uvedl pro server Lidovky.cz s tím, že z velké části rozhodovaly subjektivní názory výběrové komise.
K TÉMATU: |
Podle Mačingy jsou už pro mnoho agentur tendry pro Klasu nedůvěryhodné. „Pokud k tomu příslušné ministerstvo nevydá zásadní stanovisko, které se poté bude odrážet i v nových zadáních veřejných zakázek, není šance to napravit,“ tvrdí. Problémem je i fakt, že tendrů se účastní a vyhrávají je stále dokola ty samé agentury, zejména Digitalcom (dříve Comunica) a McCann.
Ztracená tabulka
Letošní zrušenou zakázku za 158 milionů korun zpochybnil právě Digitalcom. Ze zprávy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vyplývá, že vítězná společnost McCann nedodala ve stanovené lhůtě jednu z tabulek, kterou měl návrh pro výběrové řízení obsahovat.
Výkonný ředitel agentury McCann David Čermák označuje rozhodnutí ÚOHS za přehnané. „Důvodem pro odvolání se stala čistě formální chyba na 1 jedné stránce sedmisetstránkové nabídky naší agentury,“ uvedl pro Lidovky.cz. Výkonný ředitel Comunicy se k případu odmítl vyjádřit. SZIF označil postup ÚOHS za „nepřijatelně formalistický“.
Rok vtěsnaný do čtyř měsíců
Poté, co bylo původní rozhodnutí o výběru McCann zrušeno, vybral fond na konci srpna jako nového vítěze agenturu Comunica, jejíž nabídka byla po vyřazení McCann shledána jako nejvýhodnější.
Tendr se však týkal marketingové komunikace pro rok 2014 a Comunica by tak musela utratit rozpočet na celoroční propagaci za 4 měsíce. Agentura nakonec zareagovala až v listopadu. To už i fond usoudil, že na realizaci zakázky je pozdě, a tendr zrušil.
Tisková mluvčí SZIF Vladimíra Nováková uznává, že oslovení agentury Comunica v srpnu bylo problematické. „Komunikační cíle kampaně by nebyly naplněny,“ řekla pro Lidovky.cz. Proč agentura na srpnovou výzvu odpověděla až v listopadu, fond netuší.
Skupina ministra Jurečky
Jak probíhá udělování značky KlasaMluvčí SZIF Vladimíra Nováková: „Výrobky posuzuje komise složená z řad odborníků v oblasti potravinářství (např. zástupce Ministerstva zemědělství, Potravinářské komory, Agrární komory atd), která hodnotí zaslanou dokumentaci, samotný výrobek včetně jeho složení (obsah jmenovaných surovin ve výrobku, funkci přídatných látek, popřípadě jejich množství ve výrobku, přítomné složky obohacující výrobek jako např. vláknina). Provádí se také kontrola obalu výrobku a uvedení všech náležitostí dle platné legislativy, posuzuje se senzorická stránka a prokázání nadstandardní kvalitativní charakteristiky.“ |
Ministr zemědělství Marian Jurečka pověřil ministerstvo sestavením pracovní skupiny Klasa 2015+, která má definovat budoucí směřování značky, včetně podoby veřejných zakázek.
„Ministerstvo zemědělství plánuje setkání se zástupci reklamních agentur, které by mělo zajistit lepší informovanost, větší transparentnost zadávacího řízení a přilákat nové zájemce,“ uvedla Nováková.
Knedlík v prášku jako česká kvalita
Podle některých kritiků je však problematický celý koncept Klasa. „Problém Klasy je právě to, že zákazník neví, čím si ho (výrobky) mají zasloužit. Prý jsou to ‚nejpoctivější a nejkvalitnější výrobky’. (...) Jsou bramborové knedlíky v prášku nejpoctivější? Hotový bramborák nejkvalitnější? To asi těžko,“ tvrdí Lenka Krbcová, šéfredaktorka serveru Vitalia, který se zaměřuje na kvalitu a složení potravin.
Podle Petra Havla spočívá historická zásluha Klasy v tom, že byla prvním skutečným projektem na propagaci českých potravin. „Mezitím se ovšem vyrojila řada dalších projektů, od nichž se KLASA nedokázala dostatečně odlišit,“ řekl serveru Lidovky.cz.
Mezi mezi výrobky je tak řada běžného zboží, jehož výrobci pouze dodržují legislativu a podíl tuzemských surovin. „Což není nic zas tak výjimečného,“ dodává Havel. Mluvčí SZIF Nováková považuje současný počet Klasou označených výrobků - 1 179 - v kontextu českého trhu za nízký.