Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Klínovec i Špičák hlásí nové sjezdovky. České hory mají i superskipas

Ekonomika

  15:00
Jaké novinky mohou čekat na horách? Nových lanovek se v Česku postavilo o poznání méně než v předchozích letech, neboť investice směřovaly hlavně do zasněžování.

Zahájení zimní sezóny ve ski areálu Špičák. foto: MAFRA - Ladislav Němec

Největší domácí novinkou je tříkilometrová sjezdovka na Klínovci. Jednou ze tří nově zprovozněných lanovek v Česku je klínovecká „čtyřsedačka“ s bublinovou stříškou, která startuje už u Jáchymova a vyveze lyžaře až na vrchol hory.

Lanovka nahradila stařičkou „jednosedačku“ v nové, prodloužené trase, což zjednodušilo přístup do areálu a zároveň umožnilo vykácet sjezdovku moderních parametrů, která dosahuje šířky 50 až 100 metrů.

VÍCE K TÉMATU:

Chlubit se může v domácích podmínkách i délkou: tři kilometry při pětisetmetrovém převýšení. Sjezdovky se budovaly i v pohoří Králického Sněžníku - nový resort, Dolní Morava, přidal červenou sjezdovku z vrcholu Slamník, která neoslní délkou (600 metrů), ale stala se nejvýše položenou tratí s krásným výhledem.

A do třetice, přibyla nová prostorná sjezdovka i na Tanvaldském Špičáku v Jizerských horách, takže jich z vrcholu vede dolů už pět. Zatím ovšem nemá zasněžování, a tak je závislá na přírodní nadílce.

V rodinném středisku Kněžický vrch u Vrchlabí, rozkládajícím se na prostorné louce, přibyla ke stávající ještě jedna sedačková lanovka - pohodlná „čtyřsedačka“, která nahradila vlek Imlauf.

20 středisek na 1 skipas

Velkou novinkou se symbolickým, ale snad i praktickým významem je vznik českého sezonního superskipasu, takzvaného czech skipassu v ceně „běžného“ sezonního skipasu

Funguje ve dvaceti významných českých střediscích s více než 150 kilometry sjezdovek.

Lyžařské areály tím ukazují schopnost spolupráce a hlavně dávají náruživějšímu lyžaři možnost poznávat různé kouty naší lyžařské republiky.

Novinky z Alp

I v Alpách přibývají sjezdovky, i když samozřejmě ne ve velkém. Je však znát snaha propojovat malá střediska do středně velkých, a ta do ještě větších - desítky až stovky kilometrů sjezdovek přece jen lákají nejvíce.

Na severovýchodě Dolomit se dvěma lanovkami a sjezdovkami letos spojily původně menší areály Helm a Rotwand, čímž přerostly do kategorie středních. Nově vzniklé sjezdovky jsou poctivě červené, prostorné a poměrně dlouhé - areál „roztáhly“ na 45 kilometrů tratí.

Lanovka na ledovec Rettenbachferner v rakouském Söldenu.

Navíc je z nich krásný výhled na Sextenské Dolomity. Helm se při této příležitosti napojil na železnici, takže je možné se rovnou z peronu vydat na lanovku, která stojí „přes ulici“.
Na stejnou železniční trať jihotyrolským údolím Pustertal je napojen i nedaleký velmi oblíbený Kronplatz.

A v údolí Val di Fassa vznikla ještě jedna nová sjezdovka, z vrcholu Buffaure do městečka Pozza di Fassa.

Je přímá, černá, a tedy náročná - dostala název Vulcano.
V Ortlerských Alpách na italskorakousko-švýcarském pomezí vybudovali novou červeno-černou sjezdovku s pětisetmetrovým převýšením a také lanovku, která spojila dvě stávající lokality ve středisku. Odpadá tak přejíždění skibusem, a navíc se lyžařům obohatí výběr tratí.

V Rakousku se o novou sjezdovku rozšířil tyrolský ledovec Kaunertal - byl vyražen lyžařský tunel, díky němuž se otevřel černě značený sjezd s tisícimetrovým převýšením. V Ischglu a Leogangu pomáhají nové lanovky zvládat ranní nápory lyžařů.

A na dohled od Ischglu ve středisku See zpřístupnili nové lyžařské území s kabinkovou lanovkou a červenou sjezdovkou. Podle plánu má v budoucnu právě tudy vést nové spojení se sousedním střediskem Serfaus Fiss Ladis.

Autor je redaktorem časopisu Snow.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!