Sobota 27. listopadu 2021, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Kolik Češi nechávají na spropitném? Pravidlem 10 procent se neřídíme

Ekonomika

  15:56
PRAHA - Jen čtyři z deseti Čechů dávají v restauraci automaticky nějaké spropitné. Další polovina tvrdí, že spropitné dávají jen občas, rozhodně ne vždy. Očekávají totiž dobrý servis, jídlo a pití, což má přímý vliv na spropitné.

Ilustrační snímek foto: Shutterstock

Mimořádně velké spropitné přitom lidé odmítají. Striktně se vůči němu staví téměř polovina lidí. Na 80 procent hostů totiž jen zaokrouhlí částku nahoru bez ohledu na celkovou útratu, vyplývá to z březnového průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit mezi více než 500 respondenty.

„Téměř všichni dávají v restauracích spropitné aspoň někdy. Kladně se ke spropitnému staví téměř devět z deseti Čechů, i když to neznamená, že ho nechají vždy,“ komentoval výsledky průzkumu analytik Home Creditu Michal Kozub. 

Nepravidelně dává spropitné bezmála 60 procent lidí. Mají podmínku, jídlo musí být výborné, obsluha příjemná. To nejčastěji zmiňovali jako důvod k tomu, aby zaplatili o něco více, než je na účtu.

Nepsané pravidlo: 10 procent

Někteří hosté potřebují k tomu, aby číšníka odměnili, mimořádnou událost, se kterou je návštěva v restauraci spojena. Typicky oslavu, velký rodinný oběd a podobně. Na čtyři procenta lidí tvrdí, že spropitné dávají třeba jen na rande či na rodinné oslavě. „Může jít o zákazníky, kteří by si normálně nechali vrátit do koruny, ale před partnerem či rodinou to nechtějí přiznat a chtějí vypadat dobře,“ podotkl Kozub.

Zároveň platí, že se hosté v restauraci při placení neohlíží na procenta z útraty a neřídí se nepsaným pravidlem nechat obsluze desetinu z útraty navíc. Téměř 80 procent hostů spíše přihlédne k výšce částky a jednoduše ji zaokrouhlí nahoru. Ve výsledku může být spropitné jen pár korun.

Špatný servis, žádné spropitné

Pokud jsou ale nadmíru spokojení, umí být Češi štědří a sáhnout do kapsy hlouběji. Ve chvíli, kdy bylo jídlo skutečně výborné a obsluha milá a pozorná, polovina hostů ji neváhá odměnit částkou vyšší než 100 Kč. 

Pětina lidí v mimořádné situaci volí spropitné mezi 151 až 199 Kč. V ČR zákazníci spropitné používají vyloženě jako zpětnou vazbu. Je podle nich normální, že je objednané jídlo dobré a obsluha zdvořilá. Takovou situaci považují za standard a větší spropitné nedávají, dodal Kozub.

Naopak nenechání žádného spropitného by mělo být pro obsluhu upozornění. Přesně polovina lidí při špatném servisu nebo nedobrém jídle nenechá ani korunu navíc. Zbytek je pak ochotný nechat jen pár korun. „Češi možná nejsou zvyklí stěžovat si na kvalitu jídla. Ale při placení jasně ukážou, zda byli spokojení nebo ne,“ uzavřel Kozub.

Autoři: ,

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Konec podzimní nudy: Zkraťte si čekání na Ježíška v BRuNO family parku
Konec podzimní nudy: Zkraťte si čekání na Ježíška v BRuNO family parku

Víte, jaký je rozdíl mezi slovy zábavní a zábavný? V případě BruNO family parku v Brně rozhodně žádný! Vydejte se spolu s námi do zábavního parku,...

Mohlo by vás zajímat