Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Kombi, které láká zárukami a cenou

Ekonomika

  14:18
KIA cee’d se u nás stala prodejním hitem. V testu LN jsme na verzi kombi s motorem 1,4 l zjišťovali, proč tomu tak je.

Účelnost je vidět i ze širokého víka zavazadlového prostoru. foto: Foto KIA

S modelem cee’d začala značka KIA v Evropě psát novou etapu svého vývoje. Jedná se totiž o auto, které se zde nejen vyrábí, ale bylo pro tento region také navrženo. Korejská automobilka vyvinula líbivé auto s prostorným interiérem, solidní výbavou a dobrými motory, které prodává za na první pohled zajímavé ceny.

Aby zamezila potenciálním obavám zákazníků z původu vozu, nabízí cee’d s nejširšímÚčelnost je vidět i ze širokého víka zavazadlového prostoru. balíčkem záruk na trhu. Na celý vůz je záruka tři roky bez omezení kilometrů, která platí ještě další dva roky v případě, že vůz má najeto méně než 150 000 kilometrů. Záruka na ústrojí pohonu - tedy motor a převodovku - je potom omezena stejným kilometrovým proběhem, ale je prodloužena až na sedm let. Cenová politika, kterou KIA zvolila, je velmi agresivní a konkurenční evropské a částečně i japonské značky se jí vyrovnají pouze v případě, že nabízejí nějaký akční model. Je vidět, že výše uvedené vlastnosti jsou opravdovými lákadly, která dokážou přesvědčit mnoho zákazníků. Podívejme se ale na tento vůz důkladněji.

Svou velikostí se nijak nevyčleňuje ze segmentu kombi nižší střední třídy. V interiéru je na
KIA cee’d SW 1,4 CVVT
Koncepce: pětidveřové,  pětimístné kombi s motorem  vpředu napříč, pohonem předních  kol, rozměry 4470x1790x1525 mm,  rozvor 2650 mm, provozní  hmotnost 1317 kg, zavazadlový  prostor 534-1664 l

Motor
zážehový čtyřválec, 1396 cm3 
Výkon 80 kW (109 k)/6200 min-1
Toč. moment 137 N.m/5000 min-1
Převodovka 5M
Zrychlení 0-100 km/h 11,7 s
Nejvyšší rychlost 187 km/h
Komb. spotřeba 6,3 l/100 km
Cena 369 980 Kč

Klady: objem zavazadlového prostoru, lákavé záruky, živý  motor 1,4 l, základní cena

Zápory: nekomfortní přejezd  nerovností, necitlivé řízení, vyšší  spotřeba, cena při dalším prodeji
všech sedadlech (samozřejmě s výjimkou středního vzadu) dostatek prostoru ve všech směrech. Prostor pro náklad má objem 534 litrů a potěší především nízko umístěnou podlahou, která je v jedné rovině s nakládací hranou. Praktické je, že po sklopení zadních sedadel se rovná podlaha prodlouží i směrem vpřed.

Přístrojová deska modelu cee’d působí moderně, je přehledná a z hlediska funkčnosti jí lze vytknout snad pouze displej umístěný v její střední části. Na něm se totiž zobrazují hodiny, vnější teploměr, údaje audiosystému i palubního počítače, takže zpočátku nepůsobí zrovna nejpřehledněji. Pochválit je třeba například upozornění na nezapnuté zadní bezpečnostní pásy, ale především také vcelku pohodlná sedadla.

Ze showroomu na silnici
Zatím se KIA cee’d SW ukazuje jako zajímavá nabídka. Bude tomu tak i při té nejdůležitější části testu, a sice na silnici? Při jízdě s vozem obsazeným pouze řidičem motor potěšil svojí energičností. Ve všech otáčkách překračoval očekávání, které budí jeho 1,4 litru. KIA s ním totiž byla příjemně svižným vozem. Určitým negativem je vyšší spotřeba paliva, která během testu s velkým podílem městského provozu činila 8,5 l/100 km. Je ale jasné, že ve snaze o skutečně ekonomický provoz by bylo možné jezdit za méně než 7 l/100 km.Uvnitř čekají příjemné materiály a solidní zpracování.

Při jízdě po kvalitních silnicích si při každém větším pohybu volantu uvědomíte, že by odezva vozu mohla být trochu přímější, a především přesnější. Řízení má ve střední poloze možná až příliš účinný posilovač, který otupuje zpětnou vazbu. Dobrý povrch silnice je zárukou pocitově jistých jízdních vlastností, které jsou dány i víceprvkovou zadní nápravou. Nutno ale upozornit, že testovaný vůz byl postaven na širších pneumatikách, než jaké se dodávají ve standardní výbavě. Jednalo se o pláště s rozměry 205/55 R 16. Jak by se cee’d SW choval na standardních pneumatikách s rozměrem 185/65 R15, je těžké odhadnout.

Při přejezdu krátkých nerovností většina řidičů nepřejde bez povšimnutí jejich poměrně
intenzivní přenos. Cee’d SW má dosti tuhé tlumiče, které jen obtížně pohlcují nerovnosti silnice. Určitým překvapením je potom fakt, že v zatáčkách se automobil naklání více, než by člověk čekal. Jak již ale bylo řečeno: na silnicích s dobrým povrchem působí cee’d ve verzi kombi dostatečně stabilně a především zcela nezáludně.

Rozhoduje cena
KIA cee’d ve verzi kombi je praktickým a prostorným automobilem. Z pohledu jízdních vlastností byla verze se zážehovým motorem spíše průměrným vozem. KIA ale sází na to, že tento model je za solidní peníze. Již v základní ceně je obsažená obstojná výbava včetně šesti airbagů, ABS nebo rádia s CD přehrávačem a ovládáním na volantu.

Nijak přehnané nejsou ani ceny silnějších motorů či lépe vybavených provedení. U nich je ale na trhu konkurence početnější a často propracovanější. Základní verze se základní výbavou je ale bezpochyby velmi dobrou volbou.



KONKURENCE

Chevrolet Lacetti SW je na jízdu méně příjemným vozem, nicméně má podobné užitné vlastnosti jako cee’d SW. Chevrolet není v nabídce s motorem 1,4 l, jeho základní motorizací je čtyřválec 1,6 l. I přesto je ale prodáván po akčních slevách se srovnatelnou výbavou za nižší cenu.

Renault Mégane Grandtour je při využití aktuálně poskytované akční slevě 120 tisíc korun prodáván za podobné peníze jako cee’d SW. Mégane má úspornější motor 1,4 litru a je komfortnější. Prostornost je u obou vozů podobná, Francouz má více verzí, ale jen dvouletou záruku.

Škoda Octavia Tour Combi má o něco horší komfortní i bezpečnostní výbavu a ve verzi kombi se s motorem 1,6 litru prodává za vyšší ceny. Má větší zavazadlový prostor a vyznačuje se lepšími jízdními vlastnostmi na méně kvalitních silnicích. Nevýhodou je, stejně jako u Renaultu, pouze dvouletá záruka.


Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.