Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Konkurence donutila ČD zlepšit služby, shodují se odborníci

Slovensko

  12:01
PRAHA - Nástup konkurence Českých drah na trati mezi Prahou a Ostravou přinesl lepší služby na české železnici, shodli se odborníci. Další otevírání železničních tratí soukromým dopravcům by ale mohlo znamenat potíže s uznáváním jízdních dokladů mezi nimi, což by pro cestující bylo velmi nekomfortní a mohlo by v důsledku nahrávat automobilové dopravě.

Na zkušebním okruhu ve Velimi představily České dráhy nový typ vlaků pro osobní dopravu - RegioShark. foto: ČTK

První soukromou společností, která na rychlíkové železniční tratě vstoupila, je RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury. Mezi Prahou a Havířovem vozí cestující rok.

Alternativní dopravce donutil Dráhy chovat se prozákaznicky

"Po letech výhrůžek konečně vstoupil na trh alternativní dopravce, který donutil České dráhy chovat se více tržně a prozákaznicky," uvedl ředitel Centra pro efektivní dopravu Michal Drábek. To se podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravy Miroslava Vyky projevilo například v zavedení bezdrátového internetu v pendolinech, což ČD slibovaly minimálně dva roky a vybavení druhé třídy rychlovlaků zásuvkami pro drobnou elektroniku. Jak wi-fi internet tak elektrické zásuvky byly totiž jedním z hlavních lákadel, kterými se před rokem RegioJet snažil národnímu dopravci přetáhnout cestující.

ČTĚTE TAKÉ:

Dopravci mezi sebou neuznávají jízdenky

Nevýhodu vstupu nových dopravců na trh vidí svaz cestujících ve vznikající tarifní roztříštěnosti, protože jednotliví dopravci si vzájemně neuznávají jízdenky. Rozpad síťového charakteru železniční sítě nebere na lehkou váhu ani antimonopolní úřad, který kvůli tomu prošetřuje výběrové řízení na nového dopravce na trati mezi Ostravou- Krnovem a Olomoucí. Tato trať má být pilotním projektem k pozvolnému ukončení monopolu ČD na železnici.

V Plzni byl představen jednopodlažní elektrický vlak RegioPanter, který pro České dráhy vyrábí Škoda Transportation.

V Plzni byl představen jednopodlažní elektrický vlak RegioPanter, který pro České dráhy vyrábí Škoda Transportation.

Vlaky RegioJet za rok působení na českém trhu svezly zhruba 900 000 cestujících. Společnost denně vypraví 18 spojů, které v průměru přepraví 3932 cestujících za den. Dopravce očekává, že v nejbližší době překoná hranici čtyř tisíc. Průměrná obsazenost vlaků přitom podle dopravce dosahuje 84 procent, uvedla firma v tiskové zprávě.

Regiojet

Od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, RegioJet zároveň zvažuje posílit spojení do Třince a Českého Těšína o šest vlaků denně, momentálně totiž končí v Havířově. Uvažuje také o rozšíření aktivit na Slovensku.

ČD: 'Nechceme se vymezovat vůči RegioJetu'

České dráhy konkrétní čísla o trase z Prahy do Ostravy nezveřejňují. "Nechceme se vymezovat vůči RegioJetu. Vypravujeme zde vlaky v průměru každou hodinu, někdy i dva. Navíc naše vlaky zastavují ve více stanicích, některé míří z Olomouce na Valašsko či do Zlína," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. V loňském roce České dráhy přepravily 166 milionů cestujících a zatímco loni zaznamenaly nárůst o tři miliony za celý rok, letos stoupl počet cestujících o stejné číslo již za první pololetí.

ČTĚTE DÁLE:

Ministerstvo dopravy otevírání železničního trhu podporuje a argumentuje tím, že součástí nabídkových řízení bude pro nové dopravce povinnost uznávat obyčejné jízdné. To je podle Vyky ze strany ministerstva do jisté míry alibistická pozice, protože může říct, že se jízdní doklady uznávají, reálně si ale tyto jízdenky kvůli vysokým cenám téměř nikdo nekupuje. To připouští i samotní dopravci, přestože poměr prodaných jízdních dokladů úzkostlivě tají. Bezpečně nejprodávanějším dokladem u RegioJetu a žlutých autobusů je například zlevněná kreditová jízdenka, doplnil Aleš Ondrůj, ředitel komunikace Student Agency, která tyto spoje provozuje.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!