Ve chvílích, kdy vedení kraje Vysočina rozhodovalo, na kterých tratích přestane jezdit vlak, lidé z okolí Jemnice tušili nejhorší. Nespletli se. "Do provozu železnice mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi investujeme ročně dvanáct a půl milionu a vyděláváme jen 650 tisíc," vysvětluje důvod zastavení dopravy náměstek hejtmana Libor Joukl. Motoráky by tu měl nahradit autobus.
Jemnice, které by se zrušení dotklo nejvíce, ale rozhodnutí nechápe. "Nesouhlasíme s tím. Zrušení trati by ve výsledku znamenalo, že život v našem městě bude zase o něco méně zajímavý," říká starosta města Miloslav Nevěčný.
Infografika: klikněte pro zvětšení
Proto se rozhodl jednat na vlastní pěst a poohlíží se po nových možnostech železničního spojení. "Hned poté, co jsme se zhruba před pěti týdny od kraje dozvěděli o rušení, rozjeli jsme jednání s Jindřichohradeckými místními dráhami," dodává Nevěčný. Ty už několik let úspěšně provozují úzkokolejku v jižních Čechách.
Čtrnáct tratí nemá šanci
|
Pro skiareál Bouřňák, který zde leží, by to mohlo představovat riziko. "Jízdní řády už dnes stejně nevyhovují, takže lyžaři k nám jezdí radši auty," nebojí se provozovatel areálu Jiří Zmítko. Dodává, že vlak využívají především běžkaři. "Všechno, co funguje, přispívá k rozvoji zdejší oblasti," říká Zmítko s tím, že případné zrušení trati by Krušným horám ublížilo.
Vlaky nejezdí, i tak se platí
Tyto dva regionální tahy byly jedny z dvaašedesáti, které původně navrhla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) k zániku. "V prvotním seznamu se objevily tratě, na nichž byl loni výdělek menší než jeden milion," přibližuje mluvčí správy Pavel Halla.
V rámci jednání, která probíhala mezi kraji jako objednateli dopravy a ministerstvem dopravy, pak došlo k zúžení výběru na polovinu. Ve většině případů se hejtmani zřekli tratí, kde už se nyní lidé vlakem stejně nesvezou. I tak by ale mělo dojít k úsporám. "I když se na nich nejezdilo, museli jsme je udržovat v provozuschopném stavu," vysvětluje Halla. Přesné číslo, kolik peněz SŽDC zrušením ušetří, však nezná.
Jasné není ani to, jak by měly nefunkční železnice po odepsání skončit. "Musíme si zpracovat analýzu. Jestli je výhodnější trať ekologicky rozbít a získat peníze třeba prodejem pražců, nebo ji nechat bez zásahu," dodává Pavel Halla.
SŽDC očekává, že i když se bude starat o méně železnic, státní příspěvek na provoz se nezmění. "Už teď dostáváme málo," říká Halla.
Soukromníci = záchrana?
Posledních jednání mezi ministerstvem a kraji se zúčastnili i zástupci soukromých dopravců. Ti tvrdí, že by tratě dokázali provozovat s menšími režiemi než ČD. A hejtmani na nabídku slyší. Mají sice podepsanou desetiletou smlouvu s ČD, ta jim ale dovoluje pustit na tratě konkurenci. Jako první zveřejnil svůj záměr v Bruselu Jihomoravský kraj. "Bylo by to od roku 2016. Konkrétní nabídka se však musí vytvořit," konstatuje jeho mluvčí Jan Chmelíček.
Naproti tomu budějovické hejtmanství ještě oznámení do EU neposlalo. Už má ovšem návrh, které lokálky nabídne: České Budějovice -Černý Kříž, Nové Údolí - Číčenice a Strakonice-Volary.
Jiří Schmidt z dopravní společnosti Regiojet však tvrdí, že jeho firma nemá automaticky zájem o všechny tahy. "Logicky se dá dovodit, že nás zajímají území, kde je rušených tratí víc," říká Schmidt.