130 let
Bateriová tramvaj ForCity ze Škody Transportation určená pro turecké město...

Bateriová tramvaj ForCity ze Škody Transportation určená pro turecké město Konya. | foto: Škoda Transportation

Kellnerova PPF koupila plzeňskou Škodu Transportation. Za neznámou cenu

Ekonomika
  •   12:28aktualizováno  15:33
PLZEŇ - Investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera podepsala smlouvu o koupi 100 procent akcií plzeňské strojírenské společnosti Škoda Transportation, oznámily v sobotu mluvčí skupiny PPF Zuzana Migdalová a mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Škoda Transportation

  • Skupina je největší firmou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. Vyrábí tramvaje, příměstské elektrické vlaky, lokomotivy, soupravy metra, trolejbusy nebo elektrobusy.
  • V roce 2016 vyrobila 87 nízkopodlažních moderních tramvají, které dodala například do Helsinek, Bratislavy a Prahy. Skupina vyprodukovala i víc než deset dvoupodlažních vozů pro finskou železnici, soupravy metra pro Petrohrad a lokomotivy pro německé dráhy Deutsche Bahn.
  • Skupina loni zaměstnávala 5327 lidí. Do výzkumu a vývoje každoročně investuje zhruba miliardu korun, loni to byla suma 1,032 miliardy.
  • Škodu Transportation podle serveru Hlidacipes.org ovládá prostřednictvím spleti 15 firem devět fyzických osob. Vlastníkem firmy je kyperská společnost CEIL.
  • Firma byla zapsána do obchodního rejstříku 1. března 1995 jako Škoda Dopravní technika, od prosince 2004 působí s nynějším názvem. V roce 2010 se vlastníkem Škody Transporation stala Škoda Holding, o rok později společnost Skoda Industry se sídlem na Kypru, která se v roce 2013 přejmenovala na CEIL.
  • Loni skupina vykázala meziroční pokles tržeb o 14 procent na 15,7 miliardy korun, ale téměř trojnásobný nárůst čistého zisku na 1,571 miliardy. Podle serveru iHNED.cz vyplatila Škoda Transportation současným majitelům od roku 2011 na dividendách 19,7 miliardy korun, což je víc, než za tu dobu činil čistý zisk.
  • Obvodní soud pro Prahu 1 začal letos řešit spor o dodávku lokomotiv mezi Českými drahami (ČD) a Škoda Transportation, ve kterém chtějí ČD zvrátit výsledek arbitráže, na jejímž základě musely zaplatit 1,2 miliardy korun jako doplatek za pozdní dodávku lokomotiv.

Cenu transakce, kterou ještě musí schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ani jedna strana neuvedla. Média považují koupi odhadovanou na deset miliard korun za jeden z největších obchodů roku.

„Skupina PPF oznamuje, že podepsala smlouvu o koupi 100 procent akcií společnosti Škoda Transportation včetně dalších aktiv souvisejících s činností Škoda Transportation; zejména ochranných známek Škoda a nemovitostí využívaných pro provoz společnosti. Součástí transakce je i závazek skupiny PPF poskytnout společnosti Škoda Transportation provozní úvěr za účelem financování nezbytných potřeb společnosti,“ uvedla Migdalová. 

„Vstup silného finančního partnera v podobě skupiny PPF do společnosti Škoda Transportation přispěje k jejímu dalšímu rozvoji,“ dodala Černá.

O tom, že Kellnerova PPF kupuje plzeňskou skupinu dopravního strojírenství, informoval v pátek server iHNED.cz. Právě ten bez uvedení zdrojů napsal, že podle odhadů zaplatí PPF za plzeňskou Škodu přes deset miliard korun.

Tramvaje, příměstské elektrické vlaky, lokomotivy, soupravy metra, trolejbusy nebo elektrobusy

Skupina Škoda Transportation s více než 5300 zaměstnanci je největší firmou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. Vyrábí tramvaje, příměstské elektrické vlaky, lokomotivy, soupravy metra, trolejbusy nebo elektrobusy. Patří do ní plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a Movo, ostravská Škoda Vagonka, Pars Nova Šumperk a pražský výrobce výkonové elektroniky Poll. V Maďarsku je to podnik Ganz-Škoda, v Novosibirsku výrobce motorů Sibelektroprivod, v Německu Škoda Transportation Deutschland a předloni ovládla také finského výrobce kolejových vozidel TransTech.

Škodu Transportation má nakonec koupit Kellnerova PPF. Smlouva může být podepsaná už o víkendu

Skupina PPF působí v bankovnictví a finančních službách, v oblasti telekomunikace, biotechnologie, pojišťovnictví, nemovitosti i zemědělství. PPF působí v Evropě, Rusku, Asii i Severní Americe. Skupina podle Migdalové vlastnila k polovině letošního roku aktiva dosahující téměř 35 miliard eur a celosvětově zaměstnávala 155 000 lidí, z toho v Česku téměř 9000 zaměstnanců. Do jejího portfolia patří mimo jiné Home Credit, Air Bank Cetin nebo O2.

Mezi zájemci o převzetí Škody Transportation byl skoro rok za favorita považován největší výrobce kolejových vozidel na světě, Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) z Číny. Poté do hry vstoupil konkurenční německý Siemens. Na začátku listopadu pak česká média také s odvoláním na nejmenované zdroje přišla s informací, že Škodu Transportation koupí Energetický a průmyslový holding (EPH) miliardáře Daniela Křetínského.

Analytici: Nový vlastník zvýší důvěryhodnost Škody

Skupina PPF akvizicí Škody Transportation podle analytiků vhodně rozšiřuje své portfolio aktiv. Přechod do rukou PPF také do jisté míry napomůže plzeňské společnosti v nabytí větší transparentnosti a důvěryhodnosti, protože majitel Škody, kyperská společnost CEIL, byl dlouhou dobu obestřen tajemstvím, uvedli analytici. 

„Otázkou však je, jak na akvizici nahlíží vedení PPF. Jestli jako na obrátkové zboží, které brzy nabídne například v Číně, a nebo jako na strategickou dlouhodobou investici. Obávám se, že je reálnější spíše první varianta. To by pro Škodu znamenalo v následujících letech určitou existenční nejistotu,“ uvedl František Bostl z poradenské společnosti STARTEEPO.

Skupina PPF akvizicí Škody vhodně rozšiřuje své portfolio aktiv. Na mezinárodní scéně se stále znatelněji orientuje na dynamické asijské trhy, nejen na Čínu a Rusko, ale třeba též na Kazachstán, Indii, Vietnam nebo Filipíny, kde sílí také poptávka po kvalitnější infrastruktuře a kapacitách. Objemově významné investice do zkvalitnění městské hromadné dopravy a železnice, stejně jako významné investice do vlakových, tramvajových nebo trolejbusových kapacit, jsou podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy přitom v těchto zemích nemyslitelné bez posvěcení z nejvyšších politických míst.

„Skupina PPF tak může prohloubit své vztahy v této oblasti a díky tomu synergicky a účinněji rozvíjet své aktivity v tak rozdílných oblastech, jako je například finančnictví pro drobnou klientelu a právě strojírenství,“ dodal Kovanda.

Bostl by rád takovouto firmu viděl na pražské burze. „Jedná se totiž o tradiční českou značku se silnou pozici na světovém trhu. Pokud by PPF držela podnik jako strategické aktivum, mohla by do budoucna uvažovat o burze jako o možném posílení finanční situace podniku,“ řekl Bostl.

PPF

  • Investiční skupina působí v bankovnictví a finančních službách, v oblasti telekomunikace, biotechnologie, pojišťovnictví, nemovitosti i zemědělství. Působí v Evropě, Rusku, Asii i Severní Americe.
  • Portfolio PPF zahrnuje: Home Credit, PPF banka, Air Bank (vše bankovnictví), Cetin, O2 (telekomunikace), PPF Real Estate Holding (reality), Sotio (biotechnologie), PPF Life Insurance (pojišťovnictví), Polymetal International (těžba zlata a stříbra), Eldorado (maloobchod), RAV Agro (zemědělství), PPF, a.s (poradenství PPF Group i společnostem ve skupině), PPF Art (aktivity v oblasti kultury a umění), Bestsport (vlastník pražské O2 areny) a další.
  • PPF v minulosti ovládala například Českou pojišťovnu, kterou později vložila do společného podniku s italskou pojišťovnou Generali (ta nakonec podíl PPF ve skupině Generali PPF Holding odkoupila). Skupina PPF v ČR ovládala například i televizi Nova, měla podíl v Energetickém a průmyslovém holdingu (EPH) či v loterijní společnosti Sazka.
  • PPF vznikla v září 1991 jako Správa prvního privatizačního fondu a.s. (Správa PPF) a založila pro první vlnu kupónové privatizace čtyři fondy. U zrodu PPF stáli podnikatelé Petr Kellner a Milan Vinkler (ten později společnost opustil) a podnik Sklo Union Teplice. Po úspěchu v obou kolech kupónové privatizace se fond v březnu 1996 přeměnil na akciovou společnost PPF investiční holding.
  • PPF má svoji korporátní vlastnickou a řídící strukturu v Nizozemsku. Klíčovou holdingovou společností skupiny je PPF Group N. V. se sídlem v Amsterodamu.
  • Majoritním vlastníkem PPF Group, N. V. je Petr Kellner.
  • Skupina celosvětově zaměstnává 155 000 lidí, z toho v Česku téměř 9000 zaměstnanců.
  • PPF letos v prvním pololetí stoupl čistý zisk o 18 procent na 7,5 miliardy korun (283 milionů eur). Celková aktiva skupiny vzrostla meziročně o 29 procent na 890 miliard Kč (34,8 miliardy eur).
  • Skupina PPF nedávno oznámila, že vydá v prosinci v Česku dluhopisy v hodnotě okolo 150 milionů eur (asi 3,8 miliardy korun). Peníze použije na expanzi svých firem.
Autor: ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás