První ženu metropole rozčílila skutečnost, že vodou poškozené kabely znovu zpozdí otevření tunelového komplexu. V pondělí pro televizi Nova poměrně ostře zhodnotila projektanty zvolený typ kabelů, který počítal s variantou takzvaného suchého tunelu.
„Asi jsou blbí. Když někdo hrabe tunel, je tam s největší pravděpodobností nějaká vlhkost,“ uvedla primátorka Krnáčová (za ANO). Společnost Satra, u níž si hlavní město projekt objednalo, překvapilo, že politička tak snadno našla viníka a opovržlivě se vyjádřila o jejích specialistech.
Jak mohli nechat kabely ve vodě? V Blance selhal dozor, tvrdí experti![]() |
Satra uvádí, že její lidé mají za sebou projektování řady silničních tunelů v Praze (Strahov, Zlíchov, Mrázovka), Brně (Tunel Dobrovského) nebo na českých a slovenských dálnicích (Panenská, Klimkovice, Libouchec, Cholupice, Lochkov, Sítina a další).
„Domníváme se, že paní primátorka na dotazy novinářů reagovala nepřiměřeně a v odpovědi využila neověřené domněnky některých svých poradců. Naše společnost se k výsledkům znaleckých posudků pochopitelně vyjádří,“ vzkázala Satra v prohlášení uvedeném na svém webu.
Primátorka v úterý také na otázku reportérky TV Nova, kdo za tvorbou projektu tunelu stojí, odvětila, že „asi nějaký debil“.
Firma Satra, na jejíž adresu výrok směřoval, tvrdí, že konstrukce ražených i hloubených tunelů jsou navrženy jako vodotěsné. Návrh technického řešení tunelů včetně předmětné kabeláže odpovídá platným technickým i bezpečnostním předpisům, stojí v jejím prohlášení.
Zástupci hlavního města nyní budou chtít po dodavatelích stavby a stavebním dozoru odpovědi na to, kdo za vynucené odložení spuštění Blanky nese odpovědnost. Zároveň by Praha měla získat posudek z pojišťovny, jak se ke škodné události postaví.