„V příštích letech nás čeká velká obměna celého automobilového průmyslu. Vláda si je vědoma klíčové role tohoto odvětví pro českou ekonomiku a chce přispět k tomu, aby jeho transformace proběhla co nejlépe. Vedle klíčové stavby české gigafactory se také prostřednictvím správy dotačních programů podílíme na rozšiřování počtu a zvýšení kvality dobíjecích stanic,“ uvedl Kupka (ODS).
V Česku je podle ministra k dispozici zhruba 2 600 dobíjecích bodů, což je podle něj jeden z nejvyšších poměrů vůči počtu provozovaných elektromobilů v Evropě. Podle statistik v ČR připadá na sto elektromobilů 22 dobíjecích stanic, průměr EU je 15.
Kupka dále připomněl, že EU připravuje směrnici, která zaváže členské státy k výstavbě dobíjecích hubů na každých 60 kilometrů na páteřní transevropské dopravní síti TEN-T.
Trendem ve výstavbě dobíjecích stanic jsou především ultrarychlé dobíjecí stojany. Jeden z nich Kupka představil aktuálně ve spolupráci s energetickou společností ČEZ v pražských Letňanech. „Elektromobilita postupně srovnává krok s rychlostí tankování klasických aut. Ultrarychlé stanice zvládnou během krátké pauzy na občerstvení dodat bezemisní energii pro více než 200 kilometrů jízdy,“ řekl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. Společnost nyní chce stojany s vysokými výkony doplňovat na nefrekventovanějších místech. „Podíl rychlých a ultrarychlých stanic se u nás pohybuje na úrovni 60 procent, zatímco evropský průměr je okolo deseti procent,“ dodal Cyrani.
Loni v Česku vznikly stovky nových dobíjecích stanic pro elektrická auta. Spolu s tím významně vzrostly i spotřeba a počet dobíjení uživateli, u některých provozovatelů i více než dvojnásobně. Vedle ČEZ provozují stovky stanic také další velké energetické společnosti jako Pražská energetika nebo E.ON. Firmy plánují další velkou výstavbu i letos.
Prudký růst využívání dobíjecích stanic postupuje společně se stoupajícím zájmem o elektrická auta. Elektrických osobních aut bylo v Česku ke konci loňského roku evidováno 14 316, což je o 5 075 meziročně víc. Kromě toho po tuzemských silnicích jezdí desetitisíce hybridních aut, které kombinují elektrický pohon s klasickým spalovacím motorem.