Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Kupujeme více květin. Na průměr Evropské unie ale nemáme

Ekonomika

  15:14
PRAHA - Prodej květin v Česku v posledních letech roste. Loni za ně každý Čech zaplatil v průměru 953 korun, což bylo o 7,5 procenta více než v roce 2010. Oznámil to předseda Svazu květinářů a floristů České republiky Jiří Horák. Pořád jich ale kupujeme méně, než činí průměr Evropské unie.
Kytice tulipánů (ilustrační foto)

Kytice tulipánů (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Jako problém Horák vidí, že na růstu poptávky po květinách má podíl především dovoz, který se loni meziročně zvýšil o 14 procent na 2,7 miliardy korun. Téměř dvě třetiny tvořil import z Nizozemska.

Květiny z dovozu zlikvidovaly domácí konkurenci

Právě levné dovozy květin na začátku 90. let minulého století téměř zlikvidovaly domácí konkurenci. Velká zahradnictví krachovala a drobní producenti květin se tímto oborem již neuživili.

Díky rostoucí poptávce po květinách, ale také zásluhou dotací z Programu rozvoje venkova na obnovu skleníků a fóliovníků se podařilo oboru doslova vstát z popela. Na rozdíl od některých jiných zemědělských odvětví vykazuje česká květinářská produkce od druhé poloviny 90. let růst. Loni meziročně vzrostla o tři procenta na 1,87 miliardy korun.

Květináři přešli k pěstování hrnkových a záhonových květin

Růst produkce je doprovázen také změnou její struktury. Čeští květináři přešli Z klimatických a ekonomických důvodů od řezaných květin k pěstování rostlin hrnkových, záhonových a balkónových. "Pro nás jsou nejdůležitější ze začátku roku primule, potom na to navazují balkonové rostliny, letničky do měst a obcí, chryzantémy na Dušičky a na Vánoce poinzécie," vyjmenoval Horák květiny, které jsou pro květináře v průběhu roku nejdůležitější.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Obchodní řetězce o květinářství nic nevědí

Většina výpěstků českých květinářů se dnes prodá prostřednictvím obchodních řetězců. Přestože marže obchodníků z prodeje květin dosahuje podle statistiky svazu kolem tří miliard korun ročně, chybí při prodeji v supermarketech často poučený personál, který by dokázal zákazníkovi poradit, jak se o květiny dál starat. "Obchodní řetězce prodají, dodají, ale nic víc," podotkl Horák.

To by chtěli tuzemští pěstitelé do budoucna změnit a větší část své produkce prodávat prostřednictvím vlastních malých prodejen nebo stále přibývajících zahradnických center.

Autoři: ,